Du är här

2017-08-25

myTaste AB: myTaste förvärvar Kampanjjakt i Sverige AB och tar en ledande position inom prestationsbaserad marknadsföring...

myTaste AB har tecknat avtal om att förvärva Kampanjjakt i Sverige AB,
ett snabbväxande bolag med bas i Stockholm som äger och driver ett
ledande nätverk inom prestationsbaserad marknadsföring av
e-handelsbutiker.

Bolaget erbjuder sina medlemmar dagligen tusentals av de bästa och
mest aktuella rabattkoderna, kampanjerna och erbjudandena till över
500 av Sveriges största e-handelsbutiker.

myTaste köper 100% av aktierna i Kampanjjakt i Sverige AB i en
transaktion som delvis är resultatbaserad och bygger på en multipel
på 4.5 till 5 gånger vinsten efter skatt. Inledningsvis betalar
bolaget en kontant köpeskilling på 10 Mkr, därutöver betalas 5 Mkr
månadsvis under kommande 12 månader. Tilläggsköpeskillingen som är
resultatbaserad betalas antingen i en kombination av aktier och
kontanta medel eller helt kontant över kommande 3 år.
Tilläggsköpeskillingen kan som högst uppgå till maximalt 23 Mkr.

Finansieringen av köpet planeras ske genom refinansierng av den
befintliga konvertibeln på 14.4 mkr och en utökning av den med
ytterligare maximalt 20 Mkr. Utökningen av konvertibeln sker genom en
riktad konvertibelemission på marknadsmässiga villkor mot strategiskt
utvalda investerare. Affären är villkorad av ett framgångsrikt
genomförande av emissionen. Diskussioner har påbörjats och förväntas
avslutas inom de närmsta veckorna.

Kampanjjakt i Sverige AB har haft en kraftig omsättningstillväxt sedan
starten med starka positiva resultat. myTaste beräknar att
Kampanjjakt i Sverige AB kommer att bidra till myTaste-koncernens
EBITDA resultat med mellan 8 och 10 Mkr under de första 12 månaderna
efter att transaktionen genomförts.

Bolaget är av bedömningen att koncernen som helhet kommer att vara
kassaflödespositiv direkt efter att transaktionen genomförts och
ingen ytterligare finansiering kommer behövas för att finansiera
förvärvet.

myTastes ledning jobbar aktivt med att identifiera och förvärva bolag
med unik potential att utvecklas vidare inom myTaste-koncernen.
Prestationsbaserad marknadsföring av e-handelsbutiker har
identifierats som ett prioriterat område med speciellt stor potential
framöver för myTaste.

Den svenska marknaden för e-handel är på kraftig uppgång och ökade
omsättningen från 50 miljarder kronor 2015 till 58 miljarder 2016,
enligt e-barometern som publiceras av HUI i samarbete med PostNord
och Svensk Digital Handel.

Affären beräknas leda till starka synergieffekter inom myTastes
affärsområde inom e-handelsmarknadsföring, Shopello, och för
koncernen i sin helhet. myTastes planer för Kampanjjakt i Sverige AB
innefattar bland annat att lansera Kampanjjakts tjänster på nya
marknader, förstärka försäljningsorganisationen samt att skapa
applikationer för att skapa en bättre användarupplevelse på mobila
plattformar.

"Grundarna Kiriakos Tseneklidis och Daniel Sisay har gjort ett
fantastiskt jobb med att ta denna sajt från ingenting till bli en av
de största i Sverige inom sin kategori. Vi ser nu framemot att
tillsammans med dem ta det nätverk av affiliatesajter som de byggt
till nästa nivå av tillväxt inom myTaste-koncernen," säger Jonas
Söderqvist, VD och en av grundarna till myTaste.

"myTastekoncernen är en perfekt match för Kampanjjakt i Sverige AB.
Ledningens erfarenhet av att bygga internationellt skalbara sajter
och säljorganisationer samt Shopellos redan starka handelsnätverk
kommer att skapa helt nya möjligheter för tillväxt för Kampanjjakt,"
säger Kiriakos Tseneklidis, en av grundarna till Kampanjjakt i
Sverige AB.

Tillträde till Kampajjakt i Sverige AB för myTaste-koncernen sker
under augusti 2017.

Om Kampanjjakt i Sverige AB
Kampanjjakt i Sverige AB äger ett nätverk av provisionsbaserade
sajter, där huvudsajten är kampanjjakt.se, som samlar kampanjer och
erbjudanden från e-handelsbutiker så att kunden alltid får det bästa
priset.

Denna information är sådan information som myTaste AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg,
för offentliggörande den 25 augusti, klockan 11:15

Jonas Söderqvist, VD
myTaste AB
jonas.soderqvist@mytaste.com
0732 512 203

myTaste är en social recepttjänst som gör det enkelt och roligt att
hitta recept från världens bästa matbloggare och receptmakare.
myTaste har sedan starten förmedlat mer än 1,5 miljarder recept på 27
språk över världen.

myTaste is listed on Nasdaq First North i Stockholm.

Certified Adviser: Arctic Securities, Phone no +46 8 44 68 60 87.

myTaste AB
Birger Jarlsgatan 6B, 7 tr
114 34 Stockholm

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/mytaste-ab/r/mytaste-forvarvar-kampanjjakt-i-s...
http://mb.cision.com/Main/7124/2332732/713992.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.