Du är här

2017-05-18

NCC: Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är här

Sveriges första helt eldrivna lastbil för elväg har genomgått en
registreringsbesiktning på Bilprovningen - och godkänts. Detta är en
milstolpe i utvecklingsprojektet eRoadArlanda som syftar till att
långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.

- Det är riktigt roligt att vi nu har en helelektrisk lastbil gjord
för att laddas under färd. Tekniken vi använder har potentialen att
bli en etablerad standard för elektrifieringen av Europas vägar och
är ett viktigt steg för att få hållbara väg- och godstransporter i
Sverige, säger Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda samt
affärsutvecklingschef inom NCC.

Potentiell standard för elektrifiering av Europas vägar
Lastbilen fungerar genom att energi överförs till fordonet från en
skena i vägen via en rörlig arm, vilket innebär att den även skulle
kunna fungera för personbilar. Armen känner av var skenan i vägen
ligger och så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i
nerfällt läge. Elpaketet väger 1 600 kilo, varav själva batteriet
väger 600 kilo. Som jämförelse väger batteriet på en Tesla Model 6
nära 550 kilo.

Viktig pusselbit för att nå målen 2030
- Vi behöver hitta transportsätt som innebär lägre resursutnyttjande
och mindre belastning på miljön. Elvägar och eldrivna fordon är en
viktig pusselbit för att nå de transportpolitiska målen om en
fossiloberoende fordonsflotta år 2030, säger Hans Säll.

Sedan 2012 har tekniken testats och utvecklats på en inhägnad bana
utanför Arlanda. Planering och förberedelser pågår för att under
denna höst anlägga en 2 km lång sträcka på allmän väg mellan Arlanda
och Rosersberg. Sträckan kommer då att trafikeras av den nu
besiktigade lastbilen med gods för PostNord.

Att besiktiga ett fordon som inte funnits tidigare bjuder på en del
utmaningar då befintliga regler inte rakt av kan tillämpas på ny
teknik och innovation. Det har varit en lång resa med flera
inblandade.

- Under mina 30 år i branschen är detta en av de mest spännande och
unika besiktningar som jag har utfört. Förhoppningsvis blir det många
fordon av detta slag framöver och då kommer jag att kunna stoltsera
för kommande barnbarn om att jag var med och godkände Sveriges
första, säger Per-Anders Blommefors, tekniskt ansvarig
besiktningsingenjör på Bilprovningen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda, +46 (0)70-245 79 06
Tove Stål, presschef NCC Sverige, +46 (0)76-521 61 02

http://eroadarlanda.se/press-media/bilder-material/
http://eroadarlanda.se/press-media/videogalleri/

Om eRoadArlanda. I projektet eRoadArlanda arbetar vi med att
förverkliga framtidens elvägar. Vår lösning baseras på konduktiv
teknik där en elskena i vägbanan driver och laddar fordonen under
resan. Projektet är en del i Trafikverkets förkommersiella
innovationsupphandling där vi utvecklar och testar tekniken. Läs mer
www.eroadarlanda.se .

Projektet drivs av ett konsortium med följande deltagare: Elways, NCC,
PostNord, ABT-bolagen, DAF, KTH, Kilenkrysset, VTI, WSP, E-traction,
GCT, KTH, Vattenfall, Bilprovningen, Airport City Stockholm, Sigtuna
kommun, Swedavia och Arlanda Stad Holding.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa
hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden
inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning
på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq
Stockholm.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ncc/r/sveriges-forsta-eldrivna-lastbil-for-elv...
http://mb.cision.com/Main/197/2267758/676482.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.