Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-12

NENT: VIAPLAY SKA VÄXA I LINJE MED MARKNADENS 20% - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nent, som snart ska knoppas av från MTG, vill
att streamingtjänsten Viaplay ska växa i takt med marknaden de kommande åren,
antagligen runt 20 procent per år.

Det är budskapet från Nents vd Anders Jensen i samband med bolagets
kapitalmarknadsdag.

"Nent är en unik möjlighet att investera i tillväxt inom streaming, ett område
där vi redan har kommit långt. Vi är redan nu av de fem dominerande
streamingaktörerna i Europa", är Anders Jensens så kallade hisspitch inför
avknoppningen från MTG senare under mars.

I förra veckans prospekt blev det känt att Viaplay har nästan 1,3 miljoner
abonnenter i Norden som är, och som kommer att förbli, i bolagets odelade
fokus.

"Det finns cirka 12,3 miljoner hushåll i Norden. Vi har därmed en penetration
på drygt 10 procent. Det finns alltså massor att gå efter här i Norden innan
vi ger oss på nya marknader. Sedan utesluter jag inget i framtiden", säger
Anders Jensen i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Streamingmarknaden har de senaste åren växt med cirka 20 procent per år enligt
Anders Jensen som inte kan se något som ska rubba den trendlinjen de kommande
två åren. Antalet Viaplay-abonnemang ökade med 14 procent under 2018, alltså
något under den bedömda takten för marknaden i stort.

"Det var lite i underkant för oss. Det adresserar vi med ytterligare
satsningar på innehåll. En sak som varit en belastning för oss
tillväxtmässigt har varit filmbiblioteket från Hollywood där vi har legat
efter Netflix", säger Anders Jensen och pekar på att bolaget under måndagen
aviserat nya innehållsavtal med flera Hollywoodbolag, däribland MGM och NBC
Universal.

"Vi har helt enkelt haft för låg andel av de 100 mest populära filmerna enligt
IMDB", resonerar Nents vd.

På tema innehåll och kostnader menar Anders Jensen att inflationen vad gäller
sporträttigheter har lugnat ned sig något. Den ganska nyligen förnyade
rättigheterna för Champions respektive Premier League innehöll det Anders
Jensen kallar "förväntad" inflation och de utgör grundpelare för Nent på
detta område. Dessa rättighetspaket sträcker sig till år 2021 respektive
2022.

En ökad satsning på egna originalserier ligger också i innehållskorten.

"Vi ökar markant här. Vi ska minst 20 nya, exklusiva originalserier per år",
säger Anders Jensen om ett område där bolaget ökat successivt varje år de
senaste två, tre åren.

Det är tydligt att Anders Jensen vill positionera Nent som ett streamingbolag.
De traditionella verksamheterna, satellit-tv och den reklamfinansierade
fri-tv-delen, inklusive exempelvis TV3, hamnar i bakgrunden.

"Annonsmarknaden tar vi ett år i taget eftersom det är som det är. 2019 ser
bra ut, längre än så vågar jag inte ha några profetior om" säger Anders
Jensen och tillägger att annonsköparna har accepterat de prisökningar som
krävs för att kompensera bortfall av tittare och tittartid.

Reklamintäkterna uppgick till cirka 4 miljarder kronor 2018, lite mer än 30
procent av totalen.

"Den andelen har vi medveten skruvat ned för att vara mindre volatila om och
när marknaden blir lite surare", säger Anders Jensen till Direkt.

Nents har av historiska skäl ganska stor verksamhet i London. Om
Storbritannien lämnar EU utan avtal den 29 mars, det vill säga hård brexit,
kommer Nent att behöva flytta sändningstillståndet från Storbritannien till
annat land, sannolikt Sverige. Ingen verksamhet kommer behöva flyttas.

"Det är en icke-fråga. Vid en hård brexit så flyttar vi våra licenser och det
handlar i princip om ett pennstreck", säger Anders Jensen som lägger till att
affärspåverkan från en licensflytt är "från neutral till svagt positiv".

---------------------------------------
Martin Hävner +46 8 5191 7919

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.