Du är här

2017-06-01

Net Insight AB: Swedish Touring Car Championship (STCC) och Lagardère Sports väljer Net Insight och Storyfire för att lev...

Net Insight samarbetar med STCC och Lagardère för att för första gången visa
upp Sye och förmedla en ny upplevelse till nordiska racing fans

Stockholm

- Net Insight, ledande leverantör av transport och resursplanering inom TV och
media, samarbetar med STCC, Lagardère Sports och Storyfire
för att ge verkligt fängslande upplevelser av racingtävlingar på mobila
enheter.
Lösningen kommer att strömmas och vara tillgänglig för alla fans under
premiären av STCCs evenemang på Solvalla den 17 juni 2017.

"Vi är väldigt glada över att kunna ta STCC närmare alla motorsportentusiaster
och erbjuda dem en helt ny tittarupplevelse. TV- och medieindustrin går för
närvarande genom en stor omvandling och partnerskapet är lika viktigt som det
är spännande när det gäller att visa framtiden för tv och föra människor
närmare varandra. Det visar också nya sätt att tjäna pengar på sportinnehåll
genom att engagera tittarna," säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight.

Net Insight har samarbetat med produktionsföretaget Storyfire för att skapa
ett nytt format för racing som verkligen förändrar att titta på direktsänd
motorsport. Det innehåller parallella flöden från välkända influencers inom
motorsport inklusive kommentarer och analyser om loppet. App-lösningen
innehåller även bilkameror som gör det möjligt för tittarna att följa sin
favoritförare och visa flera flöden samtidigt för att följa parallella
händelser på banan. Den låga fördröjningen, synkroniserad leverans och snabbt
kanalbyte via Net Insights live OTT-lösning Sye är grundläggande för att ge
en äkta live-upplevelse och för att engagera tittarna.

"Detta är en första glimt av framtiden för att titta på live sport. STCC har
alltid varit en pionjär för att skapa nya mervärdestjänster för våra fans och
vi är säkra på att de kommer att vara lika exalterade som vi är när vi gör
det tillgängligt för våra tävlingssändningar," säger Jonas Lundin, vd på
STCC.

Lagardère är en ledande sport- och nöjesagentur som har samarbetat med STCC
kring sponsor- och gästfrihetsrättigheter och som har bidragit till att
utforska nya intäktsmöjligheterna i samarbete med sponsorer.

"Det här formatet öppnar också upp många nya möjligheter för innehållsägare
och rättighetsinnehavare att tjäna pengar på sitt innehåll utan att
kannibalisera på befintliga rättigheter. Vi är glada att vara med i detta
banbrytande projekt och ser en stor potential för andra sporter och
internationella evenemang för att ytterligare tjäna pengar på innehållet,"
säger Martin Håkansson, vd på Lagardère Sports Scandinavia.

Lösningen kompletterar den vanliga TV-sändningen och öppnar nya
intäktsströmmar och intäktsmöjligheter för innehålls- och
rättighetsinnehavare.

"Det här formatet har utvecklats för att tv-bolag och dess
rättighetsinnehavare ska kunna utveckla sitt erbjudande till en digital och
specifik målgrupp. Det skapar också möjligheter att distribuera
STCC-tävlingen till andra mediapartners, och öppnar upp flera utvalda fönster
av livesändningar för dess rättighetsägare. Den kreativa idéen är en första
upplevelse av det nya livesända formatet som kombinerar den traditionella
tv-sändningen med känslan av att vara med i bilen tillsammans med
STCC-föraren", säger Tobias Bringholm, grundare och vd på Storyfire.

Eventet på Solvalla den 17 juni 2017 kommer att vara ett showcase för
sponsorer och partners, för att lyfta fram potentialen inför en eventuell
full utrullning under 2018. Ordervärdet för eventet är mindre än 1 miljon
SEK.

För mer information, kontakta:

Fredrik Tumegård, VD på Net Insight AB, +46 8 685 04
00,fredrik.tumegard@netinsight.net

Denna information är sådan information som Net Insight är skyldig att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den
1 juni 2017 kl. 16.30

Om Net Insight

Net Insights vision är att möjliggöra en live och interaktiv TV-upplevelse för
alla världen över. Vårt mål är att leda utvecklingen och möjliggöra en global
mediemarknadsplats där live-innehåll kan delas och interaktion bland
TV-publiken kan ske i realtid. Vi vill skapa medieupplevelser för framtiden,
med fokus på innehåll.

Net Insight levererar produkter, mjukvara och tjänster för effektiv,
högkvalitativ medietransport, tillsammans med effektiv resursplanering, som
skapar en förbättrad TV-upplevelse. Net Insights erbjudande omfattar hela
mediespektrat, från TV-kameror och TV-studior, ända fram till TV-konsumenter.
Våra lösningar gynnar nätoperatörer och TV- och produktionsbolag genom att
sänka den totala ägandekostnaden, förbättra deras arbetsflöden och ge dem
möjlighet att hitta nya affärsmöjligheter.

Fler än 500 ledande kunder levererar affärskritiska medietjänster med Net
Insights produkter i över 60 länder. Net Insight är noterat på Nasdaq
Stockholm.

För mer information

, se
netinsight.net

Om Swedish Touring Car Championship (STCC):

För mer information

, se
www.stcc.se/

Om Lagardère Sports

För mer information

, se
lagardere-se.com/

Om Storyfire

För mer information

, se
storyfire.se/

Pressmeddelande (PDF)
http://hugin.info/130084/R/2109939/801793.pdf

---------------------------------------
This announcement is distributed by Nasdaq Corporate Solutions on behalf of Nasdaq Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: Net Insight AB via Globenewswire

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.