Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-04

NET INSIGHT: UTTALAR OSS INTE OM LÖNSAMHET UNDER 2H 2017 - VD

STOCKHOLM (Direkt) Net Insight inkom under tisdagsmorgonen med en
vinstvarning. I det andra kvartalet väntas intäkterna ha minskat med cirka 30
procent och ligga inom intervallet 90 till 95 miljoner kronor.

På fråga från Nyhetsbyrån Direkt om de bakomliggande orsakerna till
vinstvarningen är av temporär natur - eller om vinstvarningen kommer att få
mer långtgående konsekvenser för bolaget - hänvisar Net Insights vd Fredrik
Tumegård till tisdagsmorgonens pressmeddelande och uppgiften om att
omsättningen för andra halvåret 2017 väntas komma in i linje med samma period
2016.

Följdfrågan om återhämtningen under det andra halvåret även är aktuell för
lönsamheten i bolaget får svaret:

"Vi uttalar oss inte om det", säger Net Insights vd Fredrik Tumegård till
Nyhetsbyrån Direkt.

Rörelseresultatet i det andra kvartalet 2017 väntas hamna inom på en förlust
mellan 25 till 30 miljoner kronor. Det kan jämföras med en vinst på 12
miljoner kronor under samma period för ett år sedan.

När Net Insight går in i det andra halvåret 2017 möter bolaget ett
rörelseresultat på knappt 19 respektive strax under 14 miljoner kronor för
jämförelseperioderna för det tredje och fjärde kvartalet 2017.

Net Insight refererar i tisdagens pressmeddelande bland annat till att
försäljningen 2016 påverkades positivt av flera globala evenemang, bland
annat sommar-OS i Brasilien och fotbolls-EM i Frankrike.

Vid en titt på evenemang under 2018 väntar både ett vinter-OS i Pyeongchang,
Sydkorea samt fotbolls-VM i Ryssland.

"Stora event har alltid drivit Net Insights försäljning och Net Insight har en
väldigt stark ställning i samband med de här eventen. Då innebär det oftast
att alla mediala producenter investerar i ny teknik och uppdaterar sina
programvaror. Men det finns inga garantier för att vi på något sätt har de
affärerna i bagaget", säger Net Insights finanschef Thomas Bergström och
fortsätter:

"Det här är ett resultat av en tillfällig ojämnhet så vi kan nog inte uttala
oss om 2018 och 2019".

Fredrik Tumegård påtalar den förändring som den globala mediemarknaden
befinner sig i. TV-mediet har enligt Fredrik Tumegård gått in i en tredje
generation med vad bolaget kallar Live OTT, vilket möjliggörs med Net
Insights Sye-plattform. Ett exempel på en sådan lösning är
standardbilracingen STCC där tittarna kan välja att följa tävlingarna vid
sidan av banan, inifrån bilarna eller kanske dela skärmen genom att se
tävlingen från två förares perspektiv samtidigt.

Till skillnad från andra generationens streaming möjliggör tredje generationen
att tittarna är mer engagerade än i andra generationens strömmade tjänster
(streaming). Genom att få tittarna mer engagerade är förhoppningen att öka
tiden som tittarna följer tävlingarna och därigenom öka värdet på
reklamförsäljning och i sin tur ökar värdet på visningsrättigheterna.
---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.