Du är här

2017-05-17

NEXAR: 20-30 MLN VISNINGAR SKA GE ANNONSINTÄKTSUNDERLAG - VD

STOCKHOLM (Direkt) Nexar Group, som arrangerar talangtävlingen Aim2fame, ser
annonsförsäljning som en utav bolagets viktigare intäktskällor för bolaget
när bolaget inleder den andra säsongen av tävlingen.

"Den stora biten blir när blir när de här tolv avsnitten sprids via nätet. Då
har vi en målbild att vi, tillsammans med det spanska bolaget Secuoya Group,
ska nå någonstans mellan 20-30 miljoner visningar. Då ställer vi frågan till
X antal annonsörer: Skulle ni vilja nå 20-30 miljoner ungdomar?", sade Nexar
Groups vd Mats Johansson till Nyhetsbyrån Direkt.

När avsnitten distribueras vid online-TV, såsom Youtube erhåller Nexar dels
intäkter enligt Youtubes tariffer, men framförallt via egna nätverk och
annonsörer som presentatörer av Aim2fame där Nexar även ser möjligheter till
intäkter i form av produktplaceringar.

Intäktsströmmarna som Nexar Group förväntar sig härrör från sponsorskap,
annonsering, produktplaceringar, musikförsäljning samt från turnéer,
konserter och liveuppträdanden.

Av de ovanstående intäktsströmmarna är musikförsäljningen inte längre så
betydande som den en gång har varit historiskt i musikindustrin.

I pilotsäsongen av Nexar Groups talangtävling Aim2fame utsågs spanska Sara
Serena till vinnare. Hittills har hon lanserats i hemlandet Spanien och
Indien. Italien och USA står på tur. Bolaget har en inriktning mot Nord- och
Sydamerika med Sara Serena och planerar även en förestående lansering med ett
skivbolag i Sverige till sommaren. Ännu så länge har Nexar Groups satsning på
Sara Serena dock inte gett en positiv avkastning för bolaget.

"Hon är inte lönsam i skrivande stund, men jag tror inte det är så långt borta
innan de sponsorerna och den försäljning vi förväntar oss gör att hon når
break-even och sedan blir lönsam", sade Mats Johansson.

På Google-ägda Youtube har Sara Serena i ett klipp med låten Chasing Dragons
haft cirka 1,2 miljon visningar enligt vd Mats Johansson. Det kan ställas i
relation till toppnamn inom musikindustrin som Sias låt Chandelier med drygt
1,5 miljarder visningar Ariana Grandes Problem som visats runt 1 miljard
gånger eller Beyonce´s Single ladies som på Youtube visats över en halv
miljard gånger.

En godkänd nivå på antalet visningar för Sara Serena skulle när lanseringen av
henne summeras ligga på "hundratals miljoner", sade Mats Johansson och
tillade "när vi får den första låten att lyfta på till exempel den
amerikanska marknaden och den svenska marknaden, det är ofta en kombination
av flera länder, alternativt en kombination av Spanien och Sydamerika som
lirar väldigt väl tillsammans då går det fort i den här branschen".

Sara Serena har ännu så länge släppt fem singlar och ett fullängdsalbum. I
Spanien har hon haft en listetta i form av låten Asylum och har nu börjat
uppträda på konserter. Hon har även uppträtt på ett antal olika konserter där
Nexar har kontrakterat Sara Serena till arrangörer mot ett fast belopp.

"Nu förhandlar vi med ett bolag om att hon ska göra fem konserter med dem på
en speciell plats", sade Mats Johansson utan att avslöja mer detaljer.

Nexars grundare Mikael Karlsson, med stor erfarenhet inom musikindustrin,
jämför Sara Serena med artisten Ariana Grande.

"Vår benchmark när det gäller Sara (Serena) är Ariana Grande. De är i ungefär
samma ålderskategori, ungefär samma typ av musik och ungefär samma bakgrund.
Vi vill vara där Ariana Grande är om tre år med Sara. Vi följer den
utvecklingen", sade Mikael Karlsson.

Ariana Grandes kontrakt uppges ge henne 6,75 procent av intäkterna, vilket ska
ha gett en intjäning på 327 miljoner dollar, motsvarande runt 2,9 miljarder
kronor.

Nexar Group har inte kommunicerat hur stor del som bolaget har rätt till i
sitt avtal med Sara Serena, men Mats Johansson hintar om att det rör sig om
"en väsentlig del tar vi".

Att arrangera egna konserter med möjlighet till att ta del av
biljettförsäljningen och kringförsäljning är däremot inget som Nexar Group
jobbar med i nuläget.

"Det är inget bra steg i det här läget för man ökar risken helt plötsligt",
sade Mats Johansson och tillade att det som bolaget ser ut i dag inte passar
deras kostnadskostym. Risken med att arrangera egna konserter ligger i de
stora kostnaderna för att hyra arena och sedan inte lyckas sälja slut på
biljetterna.

För att komma åt de stora intäkterna krävs även stora investeringar. Bara i
USA ska det enligt en tumregel krävas en investering på omkring 1 miljon
dollar, motsvarande knappt 9 miljoner kronor, för att få en artist att slå
igenom. I denna investering är då heller inte kostnaden för att göra låtarna
och Nexars personal inräknad.

"Det är ytterligare en potential som vi inte har kommunicerat eller vägt in
just nu", sade Mats Johansson.

Potentialen till stora intäkter från konserter är dock enorm vid en titt på
vad de främsta artisterna dragit in på sina turnéer. Det irländska rockbandet
U2 hade under sin 360° Tour 2009-2011 bruttointäkter på cirka 736 miljoner
dollar, motsvarande cirka 6,4 miljarder dollar.

I talangtävlingar finns ett flertal exempel på där vinnarna inte blivit lika
framgångsrika som artisterna som nått en topplacering, men ändå inte vunnit.
I svenska Idol har till exempel Robin Bengtsson som kom på tredje plats i
säsong 5 vunnit den svenska melodifestival och fått tävla i Eurovision Song
Contest medan vinnaren Kevin Borg samma år som bäst kommit trea i Maltas
uttagning till samma tävling.

Nexar Groups grundare Mikael Karlsson förklarar fenomenet med att vinnarens
första album redan är klart för inspelning i samband med finalen och då inte
har kunnat anpassas fullt ut efter vinnarens förutsättningar. Samtidigt är
låtskrivarna ofta ovilliga att bidra med sina allra bästa låtar till ett
vinnaralbum med vetskap om ovanstående.

Skulle andra säsongen av Aim2fame, som kommer att produceras och sändas under
september till november 2017, ha fler potentiella artister bland deltagarna
skulle Nexar kunna välja att teckna kontrakt med fler än vinnaren.

Ambitionen är att Aim2fame ska "vaska fram en eller ett par stjärnor vid varje
säsong", sade Mats Johansson under NGM Lives presentation hos Nyhetsbyrån
Direkt på tisdagen.

Vid utgången av mars hade Nexar likvida medel på strax under 6 miljoner
kronor. Nyemissionen som genomfördes i december 2016 tillförde bolaget cirka
19,4 miljoner kronor före emissionskostnader. Bolaget bedömer att kassan ska
räcka i minst tolv månader då bolaget, genom teckningsoptioner i samband med
spridningsemissionen kan få in nytt kapital. Någon ytterligare
kapitalanskaffning än så ligger däremot inte i Nexar Groups nuvarande planer.

Nexar Group är ännu inte lönsamt. I onsdagens kvartalsrapport för det första
kvartalet summerades resultatet efter skatt till -3,3 miljoner kronor (-2,1)
med intäkter på 0,1 miljoner kronor (0). För senast avslutade helår 2016
uppgick resultatet på sista raden till -8,5 miljoner kronor.

Några publicerade finansiella mål saknas i dagsläget för bolaget. Vd Mats
Johansson utesluter däremot inte att bolaget senare kan komma att presentera
finansiella mål.

"Det kommer inte vara aktuellt förrän tidigast i samband med att vi släpper
halvårsrapporten. Då känns det troligt att vi kommunicerar, både vad som har
hänt och vad som är framåt", sade Mats Johansson.

Rapporten för det andra kvartalet 2017 är planerad att släppas den 29 augusti.

Nexar Group påbörjar handeln på NGM Nordic MRF på torsdagen den 18 maj 2017.
Teckningskursen per unit i Nexar uppgick till 6:30 kronor.
---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.