Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-03-06

Nordea: Seniorer vill lära sig att använda digitala tjänster: Nordea ordnar ett hundratal rådgivningstillfällen för i ...

Samhället digitaliseras med fart och seniorer och deras anhöriga kan
fråga sig hur de nya tjänsterna och apparna fungerar. Nordea har som
mål att hjälpa seniorer att komma igång med att använda de digitala
tjänsterna. År 2018 satsar Nordea på att introducera de digitala
tjänsterna i synnerhet för seniorer, och redan under det första
halvåret ordnas över hundra rådgivningsträffar runt om i Finland.

- Förutom banktjänsterna digitaliseras tjänsterna på alla andra
samhällsområden. Till exempel bankkoderna ger tillgång till många
olika tjänster, såsom FPA och Mina Kanta-sidor. Därför är det viktigt
att se till att så många kunder som möjligt lär sig använda de
digitala banktjänsterna som gör vardagliga ärenden lättare, säger
Nordeas affärschef Sari Tempakka.

Då banktjänsterna i allt högre grad flyttar till nätet och mobilen
ökar efterfrågan på och behovet av introduktion till de digitala
tjänsterna kraftigt. Därför ordnar Nordea i samarbete med föreningar
för seniorer i år ett hundratal träffar där seniorer får råd om
digitala tjänster. Digiträffarna leds av Nordeas digiexperter samt
stödpersoner från föreningarna för seniorer. Förutom i
huvudstadsregionen ska träffar också ordnas i Joensuu, Kuopio,
Tammerfors och Åbo. Målet är att ordna digiträffar i hela Finland.

- Enligt vår syn och erfarenhet finns det ingen åldersgräns för att
använda digitala tjänster. Många seniorer är ivriga på att lära sig
nytt - t.ex. att använda mobila enheter för att sköta bankärenden -
men upplever att de behöver hjälp för att komma igång. Vid behov ger
vi alltid personlig handledning, och rådgivning i användningen av de
digitala tjänsterna är en del av alla våra rådgivares vardag. Det är
fantastiskt att se hur glada och ivriga kunderna blir då de lär sig
att använda tjänster som underlättar deras vardag, säger Tempakka.

Seniorerna beaktas då tjänsterna utvecklas

Då digitaliseringen av banktjänsterna framskrider har man på Nordea
ansett att det är viktigt att ta hänsyn till kunderna i
utvecklingsarbetet.

- Våra kunder förväntar sig allt enklare och snabbare tjänster, och vi
vill också kunna erbjuda dem sådana. Utgångspunkten för våra tjänster
är att de ska vara säkra och lätta att använda, och slutresultatet är
alltid bättre då vi får med expertisen från alla våra användare,
också seniorerna. Kunderna har exempelvis möjlighet att skaffa en
kodkalkylator istället för vår kodapp för mobila enheter. I vår
lanserar vi en talande kodkalkylator som vi utvecklat i samarbete med
Synskadades förbund, berättar Tempakka.

Över 60 procent av de Nordeakunder som är över 65 år gamla använder i
dagsläget både nätbanken och betalkort och närmare 90 procent
någondera av dessa två.

Ytterligare information:
Sari Tempakka, affärschef, Nordea, 050 432 9839,
sari.tempakka@nordea.com

Satu Malkamäki, presschef, Nordea, 050 448 1182,
satu.malkamaki@nordea.com

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra
kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och
förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta
finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de
tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka
11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq
Stockholm, Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Köpenhamn. Läs mer om oss på
nordea.com

-----------------------------------------------------------
http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=474733...

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.