Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-25

Nordnet: Nordnet delårsrapport januari-september 2017

Juli - september 2017

· Rörelseintäkterna ökade med 0,2 procent till 290,3 MSEK (289,6 MSEK)
· Rörelseresultatet minskade med 40 procent till 50,6 MSEK (84,0 MSEK)
· Periodens resultat efter skatt minskade med 37 procent och uppgår
till 43,4 MSEK (69,2 MSEK)

· Bygget av det nya Nordnet är påbörjat, extraordinära kostnader under
tredje kvartalet uppgår till 5,6 MSEK

Januari - september 2017

· Rörelseintäkterna ökade med 3 procent till 911,0 MSEK (882,0 MSEK)
· Rörelseresultatet minskade med 26 procent till 193,3 MSEK (260,0
MSEK)

· Periodens resultat efter skatt minskade med 23 procent och uppgår
till 161,7 MSEK (209,6 MSEK)

· Extraordinära kostnader relaterade till bygget av det nya Nordnet
uppgår till 40,3 MSEK under perioden januari-september

Höjdpunkter från tredje kvartalet

· Partnerskap med IPsoft kring artificiell intelligens
· Lansering av Robotrådgivaren Robosave och insättningar via Swish
· Premiär för aksjesparekonto (ASK) i Norge
· Breddat kunderbjudande inom bolån och tjänstepension på den svenska
marknaden

Peter kommenterar kvartalet

Det nya Nordnet har starka ägare, tydlig riktning, fokus på teknisk
utveckling och ingen tid att spilla. Vår övergripande ambition är att
bygga världens bästa kundupplevelse inom sparande och investeringar.
För att lyckas med det behöver vi ha den snabbaste utvecklingstakten
på vår marknad, och under kvartalet har vi visat att vi menar allvar
med den ambitionen.

I början av augusti annonserade vi ett partnerskap med bolaget IPsoft
kring artificiell intelligens, AI. Under året kommer vi att
implementera AI i vår tjänst, med start i "onboarding-processen", det
vill säga hjälpa kunder att komma igång med sitt sparande. Vi har som
första nordiska bank lanserat en tjänst inom robotrådgivning -
Robosave. Genom att svara på tolv enkla frågor om sparmål,
inställning till risk, belopp och sparhorisont, får våra kunder en
individuell sparprofil som omsätts i ett sparande i börshandlade
fonder. Robosave köper och säljer automatiskt, bygger upp portföljen
och ser till att kundens risk hela tiden matchar sparprofilen.

I september infördes en ny kontoform på den norska marknaden i form av
"aksjesparekonto" (ASK). Kontot kan ses som en motsvarighet till det
svenska ISK, och har på kort tid genom sin enkla modell för
beskattning blivit en stor succé och breddat sparandet till nya
grupper. Nordnets ASK är prisledande och har av Finansavisen utsetts
till att ha bäst placeringsutbud.

På den svenska marknaden har vi introducerat en mer tillgänglig
version av vårt bolån med lägre ränta för såväl kunder med stort som
ett något mindre sparande. Inom pension har vi under kvartalet ingått
ett partnerskap med Söderberg & Partners, vilket innebär att
tjänstepensionssparare kan få fysisk rådgivning om sparande och
försäkringar i kombination med tillgång till Nordnets digitala
plattform och breda utbud. Som första bank har vi också infört
möjlighet att sätta in pengar på sitt Nordnetkonto med hjälp av Swish
- en till synes liten men viktig nyhet i strävan att bygga bort
friktion i våra vanligaste kundinteraktioner.

Tredje kvartalet blev en intensiv och tempostark period i Nordnet
historia, och vi kommer inte att slå av på takten i framtiden. Vid
årsskiftet ska vi ha en ny webb och app på plats på alla våra
marknader, och inom området digital finansiell rådgivning är Robosave
endast den första lanseringen i serie av produkter där ledstjärnan är
att guida våra kunder till ett enklare och smartare sparande.

Det förändringarbete vi har inlett går enligt plan och kräver tunga
investeringar i ny teknik, automatiserade processer och förstärkta
kompetenser inom en rad områden. Våra kostnader är 17 procent högre
än motsvarande kvartal förra året, och intäkterna är på en marginellt
högre nivå. Vår underliggande tillväxt är stark med en ökning av
kundbasen de senaste tolv månaderna på 17 procent, ett högre
nettosparande än tidigare och en ny rekordnivå i sparkapital på 267
miljarder.

Mitt uppdrag är ta Nordnet till nästa nivå och synliggöra den styrka
som finns i kombinationen av ett starkt varumärke och en nordisk
sparmarknad där vi trots över 640 000 kunder endast har börjat att
realisera vår potential. Vi har påbörjat vår strategiska förflyttning
mot att adressera en bredare målgrupp, och vi har EN plan och ETT
team som ska realisera våra ambitioner. Tillsammans med dig som kund
bygger vi det nya Nordnet.

Peter Dahlgren, vd Nordnet
@CEONordnet

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Edström, PR-chef Nordnet
Tel: +46 70 421 84 66
E-mail: henrik.edstrom@nordnet.se

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i
Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge
kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är
att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på
www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk
eller www.nordnet.fi.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/nordnet/r/nordnet-delarsrapport-januari-septem...
http://mb.cision.com/Main/116/2374608/740995.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.