Du är här

2018-03-09

Noteringsprocess tyngde Attanas omsättning 2017, verksamheten ska flyga ordentligt om fem år - vd

Nynoterade Attana ska framöver öka marknadsföringsinsatserna för att om fem
år ha en verksamhet som "flyger ordentligt". Det säger bolagets vd Teodor
Aastrup till Finwire.

Bolagets affärsidé är att snabbt tillhandahålla kvalitetssäkrade
forskningsresultat till läkemedelsbolag och forskare för att effektivisera
de långa, osäkra och kostsamma processerna inom läkemedelsutveckling.

Detta genom så kallad biologisk interaktionskarakterisering. I dag erbjuds
kontraktsforskning i Stockholm, London och Köpenhamn. Kunderna kan även
köpa loss analysinstrumentet samt hyra in sig i Attanas laboratorium.

Det är emellertid kontraktsforskningen som Attana vill satsa på. Detta då
införsäljningstiden är kortare än att sälja hela instrumentet, men även på
grund av potentialen.

"Vi tror att vi snabbast får vår teknik fullt implementerad inom
läkemedelsutveckling genom att utföra uppdrag åt våra kunder.
Spjutspetsforskning och utveckling kräver expertis och genom att kombinera
vår kunskap inom interaktionskarakterisering med kundernas kunskap om deras
läkemedelskandidater blir resultaten både bättre och snabbare
implementerade", säger Teodor Aastrup.

"Våra kunder och vi tjänar på det. Dessutom kombinerar vi vår patenterade
teknik med vår de kunskap om interaktioner och det ger oss en unik
position. Analysinstrumenten är bra men där är vi mer konkurrensutsatta",
fortsätter han.

Enligt vd:n är bolagets teknik den enda som kan karakterisera interaktionen
mellan läkemedelsmolekyler och celler utan att behöva modifiera
läkemedelsmolekylen. Tekniken är så kallad "label-free", vilket enligt
honom är viktigt för att kunna utveckla och optimera nya läkemedel.

Attana grundades redan 2002 men omsättningen var endast cirka 2 miljoner
kronor förra året. Det beror enligt vd:n bland annat på att bolaget bytte
affärsmodell när grundarna köpte loss bolaget 2013 och att mycket fokus har
riktats mot att förbereda bolaget för noteringen.

År 2016 tog Attana in externa investerare för att finansiellt förbereda
bolaget för en expansion.

"I och med att vi fick in den finansieringen har vi strategiskt kunnat
jobba med att ta vissa kunder, och de kunderna hoppas vi nu kunna expandera
så att det blir större belopp", säger Attana-chefen.

Bland de omkring 50 existerande kunder finns bolag som Lonza och Apogenix.
Under 2016 var Attanas teknik delaktig i danska forskares upptäckt av en ny
generisk cancertarget.

"Det som är nackdelen med vår affärsmodell är att vi är djupt inne i
kundens affärskritiska projekt, vilket leder till att kunderna är extremt
konfidentiella. Vi har fantastiska resultat som jag gärna vill visa men som
vi inte får", säger Teodor Aastrup.

Attana noterades på NGM Nordic MTF under torsdagen efter att ha tagit in
cirka 10 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna från nyemissionen ska
främst gå till en kraftfullare marknadsföring och ökade säljresurser.

Under 2018 planerar Attana att delta vid fler konferenser för att få
kontakt med fler kunder, öka säljinsatserna inom EU och utveckla samarbetet
med HVD Lifesciences som är parten på den asiatiska marknaden. Målet är att
detta inom de kommande åren ska leda till en stark tillväxt för bolaget.

"Allt vi gör syftar till att om fem år ha säkerställt att verksamheten då
ska flyga ordentligt. Har vi tur går det fortare, har vi otur så tar det
den tiden. Vi har fått en finansiering som räcker för det vi vill göra det
kommande året. Sen har vi intäkter som kommer ta oss lite längre. Vi kommer
successivt utvärdera hur vi vill gå vidare, men det tar tid att bygga den
här typen av bolag", konkluderar vd:n.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.