Du är här

2012-02-17

Odd Molly: 4 kv extra svagt i och med engångsposter - FC

(SIX) Klädbolaget Odd Mollys finanschef Johanna Bäckstrand
säger att det som egentligen är intressant med Odd Mollys
rapport är helårsresultatet.
Under en intervju med Nyhetsbyrån SIX betonar hon att man bör
följa Odd Mollys verksamhet på halvårsbasis, eftersom bolaget
har två kvartal som generellt sett är svagare och med lägre
omsättning.
"Det fjärde kvartalet i år blir extra svagt i och med att vi
har en del engångsposter som vi tar. På årsbasis har vi
engångsposter på omkring 7 miljoner och de har framförallt att
göra med den avvecklade butiken i Los Angeles och vår
herrkollektion", säger Bäckstrand och tillägger att Odd Molly
gav besked om dessa i samband med det tredje kvartalet.
"Sedan har det tillkommit ytterligare 2,7 miljoner i det
fjärde kvartalet som vi inte kände till i det tredje. Men på
årsbasis är det 6,9 miljoner i avvecklingskostnader", säger hon.
Att det är en vikande försäljning är inget nytt i rapporten
för det fjärde kvartalet, för siffrorna har bolaget meddelat
tidigare när man meddelat ordervärden.
"Vi har en omsättning i år på 292 miljoner, och det är nästan
helt i linje med tidigare meddelade ordervärden", säger
Bäckstrand. I fjol låg omsättningen på 356 miljoner kronor.
Hon berättar att Odd Molly inte har några planerade generella
prissänkningar, men att man däremot jobbar med sammansättningen
av kollektionen, det vill säga andelen varor inom respektive
prissegment.
Odd Molly har också en bibehållen bruttovinstmarginal.
"Vi kalkylerar ju att vi ska ha en bruttovinstmarginal på i
genomsnitt 55 procent, och det har vi inga planer på att ändra",
säger Bäckstrand.
Bolagets bruttomarginal uppgick till 56,0 procent 2011,
vilket kan jämföras med fjolårets 56,6 procent.
Hon vill inte gå in närmare på framtidsutsikter, mer än vad
bolagets vd Anna Attemark skrev i delårsrapporten.
"Flera säsonger med försämrat ordervärde är en utmaning.
Trenden måste vändas... Odd Molly har en fantastisk potential i
sina fina produkter", skriver Attemark bland annat.
Men Bäckstrand uppger i alla fall att Odd Mollys modevisning
den 1 februari i år, under modeveckan, mottog väldigt positiva
reaktioner.
"Det är jätteroligt", säger hon.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.