Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-10-19

Odd Molly: Delårsrapport 1 januari - 30 september 2016

Odd Molly International AB (publ)
Stockholm den 19 oktober 2016

Fortsatt tillväxt med ökad lönsamhet

1 JANUARI - 30 SEPTEMBER 2016

· Den totala nettoomsättningen uppgick till 336,7 MSEK (269,5), en
ökning med 25 procent.

· Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,5 procent (54,5).
· Rörelseresultatet uppgick till 24,8 MSEK (15,2), en ökning med 63
procent.

· Resultat efter skatt uppgick till 16,9 MSEK (12,3).
· Resultat per aktie uppgick till 2,94 SEK (2,13).
1 JuLI - 30 SEPTEMBER 2016

· Den totala nettoomsättningen uppgick till 137,6 MSEK (112,1), en
ökning med 23 procent.

· Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,8 procent (54,2).
· Rörelseresultatet uppgick till 18,8 MSEK (11,9), en ökning med
58%.

· Resultat efter skatt uppgick till 13,9 MSEK (9,6).
· Resultat per aktie uppgick till 2,42 SEK (1,66).
Händelser under och efter kvartalet

· I september öppnades en Odd Molly-butik i Bratislava, Slovakien,
via en lokal extern partner.

· I september öppnade Odd Molly en pop-up-butik i A6 Center i
Jönköping.

· Ytterligare två butiker och en shop-in-shop via lokala externa
partners kommer att öppnas senare i höst i USA.

[removed graphic]

VD kommenterar utvecklingen

Det är mycket glädjande att konstatera att Odd Molly fortsätter sin
tillväxtresa och rapporterar en omsättningsökning på 23 procent för
det tredje kvartalet. Det är ännu mer glädjande att konstatera att vi
gör det med ökad lönsamhet. Rörelseresultatet för det tredje
kvartalet ökade med 7 Mkr till 18,8 Mkr jämfört med föregående år
vilket innebar en rörelsemarginal på 13,7 procent för kvartalet och
7,4 procent för niomånadersperioden.

Tillväxten drivs framförallt genom vår egen detaljhandelsverksamhet,
som stod för 44 procent av försäljningen under de första nio
månaderna, med webbshopen som draglok.

Vi lever i en föränderlig värld där konsumtionen tar nya vägar. Vårt
fokus har från start varit att utgå från kunden, både vad gäller
vilka produkter hon vill ha och hur hon vill handla. Vi måste finnas
där vår kund finns. Idag vill många handla på nätet, därför har vi de
senaste åren fokuserat på att bli riktigt bra på webbhandel. Och det
syns i försäljningen.

Vår övertygelse är att alla kanaler stärker varandra, och att det ena
inte utesluter det andra. Tvärtom. Vi är väldigt måna om och stolta
över våra återförsäljare och våra inspirerande butiker. Allt hänger
ihop - när vi eller en partner öppnar en fysisk Odd Molly-butik
återspeglas det även i den digitala handeln. Odd Molly är på riktigt
en verksamhet i ständig utveckling med ett koncept som fungerar i
olika kanaler, former och samarbeten.

Odd Molly har ett modernt tänk med flexibla lösningar och en
affärsmodell där våra etableringsbeslut baseras på hur vi bäst kan
driva lönsam tillväxt. Ett exempel på det är Odd Molly-butiken i
Prag, där vår externa partner efter goda erfarenheter och bra
marknadskännedom nu även öppnat i Bratislava. Ytterligare två butiker
och en shop-in-shop via partners är på gång i USA, vilka väntas öppna
före jul.

Avslutningsvis vill jag påminna om att Odd Mollys fjärde kvartal
säsongsmässigt är svagare än det tredje som i år visade mycket stark
tillväxt, med försäljning på all-time-high på rullande-tolv-månaders
basis, kraftigt ökad lönsamhet och fortsatta steg internationellt.
Heja oss!

Anna Attemark, VD

För fullständig rapport se bifogad pdf.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anna Attemark, VD, 08-522 28 502
Johanna Palm, CFO, 0760-10 24 55

Denna information är sådan information som Odd Molly International AB
är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning
och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom
ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19
oktober 2016 kl. 08:00 CET.

Om Odd Molly

Odd Molly är ett svenskt bolag som designar, marknadsför och säljer
mode med ett tydligt stilkoncept. Bolagets produkter säljs främst via
externa agenter till återförsäljare i ett trettiotal länder runt om i
världen, vilket möjliggör expansion med begränsat kapitalbehov. Odd
Molly ansvarar själva för försäljningen till externa återförsäljare
på den skandinaviska marknaden och driver även 15 egna fysiska
butiker och en egen webbshop. Odd Mollys aktie handlas sedan den 21
juni 2010 på Nasdaq Stockholm.

Odd Molly International AB
Kornhamnstorg 6
111 27 STOCKHOLM
Växel: +46 8 522 28 500
www.oddmolly.com

Pressbilder finns att ladda ned från Odd Mollys hemsida
www.oddmolly.com under "press".

Odd Molly har även ett eget nyhetsbrev som rapporterar mindre nyheter
från den dagliga verksamheten. För att prenumerera på det, gå till
www.oddmolly.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/odd-molly/r/delarsrapport-1-januari---30-septe...
http://mb.cision.com/Main/495/2103823/576767.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.