Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-26

Odd Molly: Odd Molly gör varumärkessatsning och samarbetar med Aggregate Media via riktade nyemissioner om totalt 5 MSEK

Odd Molly International AB (publ)
Stockholm den 26 mars 2019

Odd Molly genomför offensiva marknadssatsningar under 2019 för att
stärka varumärkeskännedom och försäljning i såväl egna kanaler som
hos återförsäljare. I samband med detta har ett avtal ingåtts med
Aggregate Media som medför effektiv exponering i breda kanaler.
Styrelsen har beslutat att utnyttja delar av det mandat som
bolagsstämman 2018 gav och genomför som led i denna satsning en
riktad kvittningsemission och en riktad kontant nyemission om totalt
5 MSEK till Aggregate Media om totalt 500 000 aktier till kursen 10
SEK.

I slutet av 2018 formulerade Odd Molly en uppdaterad tillväxtstrategi
för att stärka digital och internationell tillväxt med minskad
kostnadsmassa, komplexitet och kapitalbindning. I det pågående
utvecklingsarbetet fokuserar bolaget på varumärke och hållbarhet samt
optimering av sortiment och försäljningskanaler.

Ambitionen är att stärka varumärkespositionen och skapa
förutsättningar för att bli ett internationellt välkänt varumärke.
Vitaliseringen av Odd Molly som varumärke är därför ett prioriterat
arbete i strategin. Det nya uttrycket, som formats i samarbete med en
strategisk varumärkesbyrå, kommer att synas i bolagets kampanjer från
och med månadsskiftet mars/april. Varumärket kommer att representeras
av starka kvinnliga ambassadörer som, liksom Odd Molly, har modet att
gå sin egen väg. Musikerna och systrarna Neneh Cherry och Titiyo blir
Odd Mollys ambassadörer under hela 2019. Systrarna blir ansikten utåt
i kampanjer och delaktiga i arbetet runt kollektionerna.

"Det är första gången som jag och min syster gör något tillsammans i
jobbsammanhang. Så det känns extra roligt att Odd Molly tänkte på
oss. Odd Molly är ett märke som inte varit självskrivet i min
garderob, men nu är jag sugen på mer färg och mönster. Därför känns
tajmingen och utmaningen helt rätt. Ska bli jättekul att göra den här
resan ihop", säger Titiyo om samarbetet med Odd Molly.

"Odd Molly som modevarumärke har alltid stått för att våga gå sin egen
väg. Och nu påbörjar vi en ny resa. Därför är vi väldigt glada och
stolta över att presentera ett längre samarbete med tvåunika artister
och personligheter som står för liknande värden som vi", säger Jennie
Högstedt Björk, VD på Odd Molly.

För att nå maximal effekt i spridningen av budskapet har bolaget
tillsammans med olika samarbetspartners formulerat en ny medie- och
kanalstrategi. När det gäller mediaköp arbetar Odd Molly med
Aggregate Media för att nå optimalt medieutrymme på ett
kostnadseffektivt sätt. Aggregate Media investerar i medieutrymme som
expansionskapital tillsammans med bolag som är i en expansionsfas för
att nå ut till en bredare marknad på rätt sätt, i rätt kanaler.

Till grund för samarbetet med Aggregate Media har Odd Molly beställt
mediautrymme för 2,5 MSEK som Odd Molly har betalt för genom att
genomföra en riktad kvittningsemission till Aggregate Media om 250
000 aktier till ett pris om 10 SEK per aktie. Därtill har Odd Molly
kontant erlagt 2,5 MSEK till Aggregate Media för mediautrymme som ska
utnyttjas fram till och med den 31 december 2020. Aggregate Media har
tecknat sig för en riktad kontant nyemission i Odd Molly för 250 000
aktier till ett pris om 10 SEK per aktie. Sammantaget har därmed
Aggregate Media tecknat sig för 500 000 nyemitterade aktier i Odd
Molly till ett pris om totalt 5 MSEK, vilket motsvarar cirka 5,6
procent av aktierna efter att aktierna har registrerats.

För ytterligare information kontakta:

Patrik Tillman, styrelsens ordförande
+46 733 50 61 20

Johanna Palm, CFO
+46 760 10 24 55

Denna information är sådan information som Odd Molly International AB
är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom
ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26
mars 2019 kl. 15:45 CET.

OM ODD MOLLY
Odd Molly är ett svenskt bolag som designar, marknadsför och säljer
mode med ett tydligt stilkoncept. Bolagets produkter säljs via egna
kanaler samt via egna säljare och externa agenter och licenstagare
till återförsäljare. En ökande andel av försäljningen kommer från Odd
Mollys egna kanaler, främst från bolagets webbshop, som når drygt 40
länder. Bolaget har även egna fysiska butiker samt butiker som drivs
av partners på utvalda marknader. Odd Mollys aktie handlas på Nasdaq
Stockholm, small cap.

OM AGGREGATE MEDIA

Aggregate Media investerar med media som expansionskapital i Sverige,
Norge och Finland. Aggregate Media grundades 2002 och har sedan
starten investerat i över 250 företag. Exempel på investeringar
inkluderar Mathem, Babyshop, MrGreen, LeoVegas, Bygghemma, Storytel,
Travelpartner, Servicefinder, Compricer, Stor&Liten, Bythjul, Lenson,
Fortnox, Outnorth, Bemz och EcoRide.

Aggregate Medias fonder är gemensamt delägda av flera av Nordens
största mediabolag där alla större mediaslag är representerade. Besök
www.aggregatemedia.com för mer information.

Odd Molly International AB
Kornhamnstorg 6
111 27 STOCKHOLM
Växel: +46 8 522 28 500
www.oddmolly.com

Pressbilder finns att ladda ned från Odd Mollys hemsida
www.oddmolly.com under "press". Odd Molly har även ett eget
nyhetsbrev som rapporterar mindre nyheter från den dagliga
verksamheten. För att prenumerera på det, gå till www.oddmolly.com.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/odd-molly/r/odd-molly-gor-varumarkessatsning-...
https://mb.cision.com/Main/495/2772917/1013939.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.