Du är här

2011-09-30

Odd Molly: Rapporterar minskat ordervärde, fokuserar verksamhet

(SIX) Klädbolaget Odd Molly uppger att ordervärdet på
bolagets nyligen avslutade införsäljning av vår- och
sommarkollektionerna 2012 uppgår till cirka 114 miljoner kronor,
vilket är en minskning med 31 procent jämfört med motsvarande
kollektioner 2011.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Odd Molly genomför nu ett antal åtgärder för att fullt ut
fokusera på att utveckla kärnverksamheten och bolagets
huvudmarknader. Bland annat avvecklas den egna konceptbutiken i
USA och satsningen på herrkollektionen Post fire dew avbryts,
vilket sammantaget förväntas ge kostnadsbesparingar om cirka 10
miljoner kronor på årsbasis.
En mycket svag konsumtionsbenägenhet på flera av bolagets
viktigaste marknader under perioden har påverkat försäljningen
hos våra återförsäljare negativt och det osäkra ekonomiska läget
har medfört att den nu avslutade orderläggningen blivit
betydligt mer försiktig.
"Odd Molly kommer att fokusera på vårt huvudsegment och
samlar alla resurser till utvecklingen av damkollektionen och
försäljningen av denna till de marknader där vi har störst
potential till stark framtida utveckling", säger vd Christina
Tillman.
Den årliga kostnadsbesparingen beräknas uppgå till drygt 7
miljoner kronor 2012 och knappt 10 miljoner kronor 2013 och
effekten på resultatet, allt annat lika, till drygt 5 miljoner
kronor 2012 och knappt 7 miljoner kronor för 2013.

Caroline Karlander, tel +46 31 350 64 73
caroline.karlander@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.