Du är här

2018-08-28

OmniCar förändrar sin strategi och fokuserar på lönsammare segment

Mjukvarubolaget OmniCar genomför förändringar i sin strategi mot lönsammare
segment
samtidigt som bolagets långsiktiga mål är oförändrat. Bolaget kommer nu att
rikta sitt fokus på auktoriserade bilhandlare, bilimportörer och stora
bilservicekedjor. Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolaget lanserar samtidigt sin mjukvarulösning SAM, Service Agreement
Management i tre olika paket och prisnivåer, med nivåer från en
månadslicens från 395 kronor till 3 295 kronor och en engångsavgift på upp
till 13 000 kronor. Provisionsavgiften på 5 procent till OmniCar kommer att
upphöra.

OmniCar har haft en mycket stark utveckling hos bilhandlare med att teckna
fler än 100 serviceavtal under första halvåret 2018. Bolagets lösning har i
segmentet genererat serviceintäkter på mer än 18 miljoner kronor under
2018. Försäljningen till mindre och medelstora serviceverkstäder har
däremot gått mycket trögare då dessa har blivit avskräckta av den tidigare
provisionsavgiften på 5 procent. Den slopade provisionsavgiften ska
kompenseras av högre licensintäkter.

"Vi förväntar oss att addera 250 bilhandlare till vår plattform under de
återstående fyra månaderna på 2018", kommenterar vd Claus T Hansen.

OmniCar siktar på att i slutet av 2018 ha tecknat kontrakt med 700
bilhandlare, vilket ska generera månatliga licensintäkter på 1,5 miljoner
kronor och växa till 4 miljoner kronor i slutet av 2019.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.