Du är här

2017-09-14

OPUS: LÅNGSAMMARE SVENSK PRISUTVECKLING VÄNTAS - OPERATIV CHEF

STOCKHOLM (Direkt) Priserna på bilbesiktning i Sverige, som har stigit från
300 till 450 kronor bara sedan 2010, kommer inte att fortsätta stiga i samma
höga takt framöver. Samtidigt väntas det totala antalet besiktningsstationer
i Sverige fortsätta öka från nuvarande 450 till omkring 500-600.

Det säger Tord Fornander, som är operativ chef vid det börsnoterade
bilbesiktningsbolaget Opus svenska verksamhet och ordförande i
branschorganisationen SWETIC, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Efter avregleringen 2010 har priserna för att besiktiga bilen stigit med 50
procent. För sju år sedan kostade en bilbesiktning i snitt 300 kronor medan
den i dag kostar i snitt 450 kronor. Vissa besiktningsstationer tar uppemot
500 kronor, rapporterade SVT Nyheter på onsdagen på basis av statistik från
Transportstyrelsen.

Vad är er bedömning av varför priserna i Sverige har stigit
med 50 procent sedan 2010
?
Har kostnaderna att utföra besiktning
stigit

lika mycket
, eller har marginalerna
ökat?

"Det har hänt många saker. Dels hade det tidigare priset på 300 kronor varit
fast under tio år före omregleringen 2010. Vid omregleringen infördes att
alla företag på marknaden skulle ackrediteras och att alla tekniker skulle ha
ett personligt certifikat. Det blev många regler som innebar kostnader för
respektive bolag", säger Tord Fornander.

"Samtidigt har öppethållandet förändrats över tid. Fler och fler stationer har
lördagsöppet för att kunder vill ha det. Att ha öppet på kvällar och helger
innebär betydligt högre personalkostnader. Därför är prisbilden mer
differentierad beroende på när man besiktigar bilen. Opus har priser mellan
395-595 kronor för en kontrollbesiktning", säger han.

"Sedan har inte prisutvecklingen varit dramatisk om man jämför med vad det
kostar att låta undersöka andra former av teknisk utrustning. En
bilbesiktning tar trots allt runt 20 minuter för en tekniker", framhåller
Tord Fornander.

Han anser att det råder konkurrens på en öppen marknad.

"Det har bidragit till ett kraftigt ökat antal stationer och högre
tillgänglighet än vad som var fallet innan. Nu har 97 procent av
fordonsägarna en station inom tre mil. Motsvarande siffra på monopoltiden var
90 procent inom 5 mil. Antalet stationer har mer än fördubblats under den här
tiden."

Så e
r syn är att
även
kostnaderna har ökat och att konkurrensen
på marknaden
fungerar bra?

"Det skulle jag vilja påstå."

Tror du att prisutvecklingen på bilbesiktning även framöver kommer överstiga
normal konsumentprisutveckling?

"Nej, det tror jag inte. Jag tror att det kommer att plana ut. Många faktorer
i början gjorde att priserna var tvungna att stiga för att möta regelkrav och
öka tillgängligheten", svarar Tord Fornander.

Det verkar vara ganska enkelt att snabbt få en besiktningstid. Tyder det på
överkapacitet i branschen?

"Det skulle det kunna göra, men jag tror inte att vi är där än. Det kan
förstås råda överkapacitet fläckvis i Sverige, men långtifrån överallt. Jag
tror att antalet stationer kan komma att landa på 500-600 på sikt, jämfört
med dagens drygt 450. Genom omregleringen ville man uppnå just ökad
tillgänglighet".

Tord Fordnander har jobbat i branschen sedan 1999 och pekar på att
tillgängligheten var klart sämre förr.

"I Stockholmsområdet var det inte ovanligt med väntetider på 1-2 månader under
våren, så det fanns verkligen ett behov av att ha betydligt fler stationer.
På monopoltiden visste man exakt hur många fordon som skulle besiktigas när
och var. Man kunde planera det utan att behöva bry sig om vad kunden ville.
Det är helt annorlunda i dag och det var ju precis det man ville uppnå."

Hur ser lönsamheten ut i branschen?

"Opus siffror är ju offentliga och det är väl egentligen andra bolags också
via offentliga register. En del bolag har dock byggt upp sin verksamhet från
början och investerat i nya stationer, så bilden kanske inte blir helt
rättvis för dem ifall deras resultat fortfarande tyngs av investeringar."

Opus marknadsandel i Sverige var närmare 27 procent i juli, enligt den senast
tillgängliga månadsstatistiken från Transportstyrelsen. Störst är fortfarande
Svensk Bilprovning med nära 29 procents andel av marknaden i juli.

Fordonsbesiktningsbranschen kommer att släppa en egen rapport den 26 september
där branschen beskriver sig själv.
---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.