Du är här

2012-02-17

Oriflame: Fsg påverkad av makroutmaningar i Europa - VD

(SIX) Kosmetikaföretaget Oriflames affärsregion EMEA hade en
omsättning i lokal valuta under det fjärde kvartalet som ökade
med 2 procent jämfört med föregående år. Det är ett resultat av
en ökning av den genomsnittliga säljkåren med 6 procent, och en
minskning av produktiviteten med 4 procent.
Omsättningsökningen var särskilt stark i Rumänien och
Nordafrika.
Oriflames vd Magnus Brännström lyfter under en presskonferens
fram att rekryteringen av nya säljkonsulenter går bra, men att
försäljningen påverkas av makroekonomiska utmaningar och dämpad
konsumtionsbenägenhet i Europa.
Den justerade rörelsemarginalen blev högre trots en negativ
valutakursutveckling, och det hänför han till lägre
försäljnings- och marknadsföringskostnader.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.