Du är här

2018-08-07

ORIFLAME: INTE NÖJD MED UTVECKLING, 2KV ETT SVAGT KVARTAL - VD

STOCKHOLM (Direkt) Oriflames vd Magnus Brännström är inte nöjd med
utvecklingen i det andra kvartalet, med en lokal försäljningsutveckling på +1
procent, och betecknar perioden som svag.

Det säger han i en rapportkommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

"Det är en besvikelse mot bakgrund av att vi haft tvåsiffrig tillväxt
tidigare. Det är klart att vi inte är nöjda, vi hade hoppats på bättre än så
här. Det är ett svagt kvartal, punkt", säger han och fortsätter:

"Men även från och med maj är vi inte nöjda. Vi förstod att det andra
kvartalet skulle bli svagt på grund av den svaga inledningen på kvartalet.
Men vi är heller inte nöjda med utvecklingen under maj och juni", kommenterar
han försäljningsutvecklingen efter uppdateringen i samband med vårens
kvartalsrapport i början av maj.

Utvecklingen hittills i det tredje kvartalet på plus 5 procent och är förvisso
bättre än det andra kvartalet, som visade +1 procents lokal
försäljningstillväxt, men vd vågar inte dra alltför stora växlar om en
vändning i försäljningen:

"Det är september som är den stora månaden i kvartalet, först då märker vi
vart det är på väg", säger Oriflame-chefen och pekar på juli och augusti som
semesterpräglade månader där försäljning av säsongsmässiga skäl går ned i
tempo.

"Så här långt in i det tredje kvartalet är Asien den främsta
tillväxtdrivaren".

Han vill inte kommentera om den senaste tidens försäljningsbesvikelse är ett
hack i kurvan eller mer av en trend.

"Vi får se hur försäljningen utvecklar sig framöver men på sikt vill vi
självfallet tillbaks till vårt mål om tvåsiffrig försäljningstillväxt".

Någon försäljningsförbättring på den enskilt störst marknaden Ryssland syntes
inte till i det andra kvartalet där den lokala försäljningen sjönk 13 procent
att jämföra med -14 procent i det första kvartalet.

"Under det andra kvartalet tappar vi nog inte andelar till konkurrenter utan
det är snarare den ryska kosmetikamarknaden som överlag sjunker med
tvåsiffriga tal, så svag är den ryska ekonomin", kommenterar Magnus
Brännström.

Oriflame umgås inte med tanken att ändra sin övergripande strategi som att
exempelvis sänka sina priser i någon större omfattning.

"Vi sänker eventuellt priserna på vissa produkter men vår strategi står fast
att vara kvar i mellanprissegmentet", kommenterar vd:n och instämmer i
beskrivningen av ett bolag som ökat inslaget av prisdiskrimineringar utan att
bli ett lågprisbolag.

Bland andra marknader som brottas med problem förutom den ryska är den
turkiska och indonesiska:

"Den turkiska marknadssituationen påminner om den ryska. Den kraftigt fallande
liran har påverkat oss negativt. Även den indonesiska marknaden har problem
även om makroekonomiska nyckeltal borde tala för Indonesien".

Kina och Vietnam växer med tvåsiffriga tal i det andra kvartalet. Regleringar
kring den vietnamesiska direktförsäljningen har börjat märkas, dock tror
Magnus Brännström på fortsatt tvåsiffrig tillväxt åtminstone på kort sikt.

Att Oriflame ska ta klivet in på några nya marknader senare i år och öppna upp
med någon ny försäljning är knappast aktuellt. Men 2019 kan det mycket väl
ske enligt vd:n. Vad gäller direktförsäljningens förlovade land, USA, hoppas
han alltjämt att bolaget är på plats om ett antal år.

"USA är ett av våra mest prioriterade länder", sammanfattar han läget för
intåg på nya marknader.

Oriflames aktie tappar runt 14 procent i tisdagens förmiddagshandel, där
försäljningsutvecklingen i Ryssland fortsatt att sjunka med hela 13 procent i
det andra kvartalet.

För hela koncernen var intäktsutvecklingen +1 procent mot väntade cirka +3
procent enligt SME Direkt. Även rörelsevinsten var lägre än väntat.
Försäljningsutvecklingen i den enskilt största regionen, Asien och Turkiet,
bromsade in rejält till +8 procent i det andra kvartalet efter att tidigare
kvartal legat över +20 procent i lokal försäljningstillväxt.

---------------------------------------
Henrik Svensson +46 8 5191 7924

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.