Du är här

2018-08-15

ORIFLAME: TACKLAR LIRAFALL MED SUCCESSIVA PRISHÖJNINGAR - IR

STOCKHOLM (Direkt) Oriflame brukar möta stora valutaförsvagningar på viktiga
marknader med prishöjningar och den nuvarande situationen i Turkiet utgör
inget undantag. Höjningarna riskerar samtidigt att slå mot volymerna.

Det är budskapet från bolagets ir-chef Nathalie Redmo med anledning av lirans
branta fall under de senaste dagarna.

"Vi bemöter den senaste tidens valutaförsvagning av den turkiska liran med
successiva prishöjningar över tid", skriver hon i ett mail till Nyhetsbyrån
Direkt.

Nathalie Redmo betonar att det är så bolaget brukar hantera "denna typ av
devalveringar" och bolaget brukar, skriver hon vidare, kunna kompensera en
"betydande del" redan under det första året.

"Oriflame har lång erfarenhet av att verka i marknader med makroekonomiska
utmaningar och kraftiga valutasvängningar", skriver Nathalie Redmo.

Kosmetikabolaget medger samtidigt att prishöjningar som regel har en negativ
påverkan på försäljningsvolymerna.

"Det är korrekt att denna typ av kraftiga devalveringar ofta leder till
negativ inverkan på volymer och aktivitet i marknaderna på kort sikt då man
bemöter dem med prishöjningar", konkluderar Oriflames ir-chef.

Bolaget avslöjar inte hur stor andel av försäljningen och vinsten som
genereras på den turkiska marknaden. Enligt årsredovisningen för 2017 tillhör
Turkiet "top six markets". Bolaget vill inte bekräfta om det fortfarande
stämmer.

Turkiet tillhör hursomhelst Oriflames sexhövdade grupp av "strategiska
marknader" - det är dit bolaget fokuserar sina resurser och investeringar.
Valutakursutvecklingen är "således ej önskvärd", summerar Nathalie Redmo.

Turkiet ingår i Oriflames rapporteringssegment Asien&Turkiet vilket i sin tur
stod för 40 procent av koncernens omsättning och drygt hälften av
rörelsevinsten under det andra kvartalet.

"Vi kommenterar inte enskilda länders försäljning eller omsättning. Däremot
rankar vi de tre största marknaderna i varje affärsområde per den årliga
försäljningen. I affärsområdet Asien&Turkiet var Kina den största marknaden
under 2017, följt av Indonesien och Indien. Turkiet är alltså inte en av de
tre största marknaderna i detta affärsområde", skriver Oriflames ir-chef
apropå den turkiska exponeringen.

I bolagets årsredovisning finns lathund för att beräkna valutarörelsers effekt
på bolaget resultat vilket rapporteras i euro. Denna känslighetsanalys utgår
dock från att flera andra faktorer, däribland försäljningspriser och andra
valutarörelse, hålls konstanta.

Bolaget hänvisar efter frågor från Direkt "i stället" till den valutaguidning
som ges i samband med delårsrapporterna, som tar hänsyn till alla för
Oriflame relevanta valutor och i samband med förra rapporten löd den:

* För det tredje kvartalet: Negativ påverkan om 5 procent på omsättningen och
mellan 150 till 175 baspunkter negativ inverkan på rörelsemarginalen.

* För helåret 2018: Negativ påverkan på något under 7 procent på omsättningen
och mellan 225 och 250 baspunkter negativ inverkan på rörelsemarginalen.

Dessa uppskattningar gjordes alltså i samband med rapporten den 7 augusti,
alltså några dagar före den turkiska lirans branta fall.

"Vi kommer att fortsätta guida fortlöpande för bedömd valutapåverkan i våra
rapporter", skriver bolagets ir-chef.

På telefonkonferensen i samband med rapporten för det andra kvartalet fick
Oriflames vd Magnus Brännström frågor om Turkiet. Han sade bland annat att
bolaget sett en "skarp nedgång" i antalet säljare i Turkiet på grund av
valuta och den makroekonomiska situationen och tillhörande prishöjningar.
Bolaget vill inte kvantifiera nedgången i antalet konsulenter, enligt
Nathalie Redmo.

Den turkiska liran har stärkts något de senaste dygnen och handlas nu kring
6:93 mot euron. Snittkursen för 2017 anges i Oriflames årsredovisning till
4:12. Fallet i slutet av förra veckan startade kring 6:40.

Graf: EURTRY sedan årsskiftet.

---------------------------------------
Martin Hävner +46 8 5191 7919

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.