Du är här

2017-06-29

Oväntat stark rapport från H&M

wysiwyg_image

Klädbolaget Hennes & Mauritz redovisar ett rörelseresultat på 7.650 miljoner kronor för det andra kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2016/2017.

Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 7.062 miljoner kronor.

Bruttomarginalen blev 57,1 procent, jämfört med förväntade 57 procent.

Deras försäljning inklusive moms under juni månad beräknas öka med 7 procent.

Det skriver bolaget i delårsrapporten.

Enligt SME Direkt räknar analytikerna med att försäljningen ska stiga med 7,8 procent under hela juni månad.

I juni i fjol ökade försäljningen med 8 procent.

Vinstmarginal också över förväntan

 H&M:s bruttovinstmarginal sjönk till 57,1 procent under räkenskapsårets andra kvartal, mars-maj (57,6).

Analytiker hade räknat med en bruttomarginal på 57,0 procent, enligt SME Direkt.

Prisnedsättningarna i relation till omsättningen ökade med 0,7 procentenheter i andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan.

Analytikerna hade räknat med att reorna i relation till omsättningen skulle ha ökat med 0,6 procentenheter.

Marknadsläget för de externa faktorerna såsom bland annat inköpsvalutor och råvaror var svagt negativ för inköpsperioden till andra kvartalet, i likhet med vad som var fallet inför det första kvartalet i räkenskapsåret.

Även för inköpen till tredje kvartalet 2017 bedöms marknadsläget för de externa faktorerna sammantaget som svagt negativt jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år, skriver de.

Online spås öka med 25 procent årligen

H&M förväntar sig en årlig tillväxttakt på minst 25 procent för koncernens onlineförsäljning. Lönsamheten för onlineförsäljningen förväntas ligga på samma nivå som de fysiska butikerna.

Deras onlineförsäljning uppges "utvecklas mycket väl" och ha en andel på 25 till 30 procent av den totala försäljningen på vissa etablerade marknader.

- H&Ms onlineförsäljning utvecklades väldigt bra och fortsatte att öka sin andel av den totala försäljningen, säger vd Karl-Johan Persson i rapporten

I rapporten så kommnterar vd Karl-Johan Persson vidare

- Försäljningen i Storbrittanien, Scandinavium och Östeuropa såväl som i många av våra tillväxtmarknader var bra. Dock så var det tuffare i flera av våra största marknader så som USA, Kina, Nederländera och Schweiz.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.