Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-12

Paradox Interactive AB: Delårsrapport första kvartalet 2020

Första kvartalet 2020

· Omsättningen uppgick till 400,4 MSEK (238,3 MSEK), en ökning med
68 % jämfört med samma period föregående år.

· Rörelseresultatet uppgick till 165,9 MSEK (62,7 MSEK), en ökning
med 164 %.

· Resultat före skatt uppgick till 164,7 MSEK (63,2 MSEK), och
resultat efter skatt uppgick till 128,0 MSEK (49,3 MSEK).

· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 247,7 MSEK
(156,3 MSEK), och kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick
till -166,4 MSEK (-101,6 MSEK).

· Vid utgången av perioden uppgick likvida medel till 625,1 MSEK
(378,7 MSEK).

· Resultat per aktie uppgick till 1,21 SEK (0,47 SEK) per aktie.
· Intäkterna för kvartalet är framförallt hänförliga till Cities:
Skylines, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV, Stellaris och
Surviving the Aftermath.

Väsentliga händelser i första kvartalet 2020

· Tre expansioner släpptes under perioden; La Résistance till Hearts
of Iron IV, Federations till Stellaris och Sunset Harbor till Cities:
Skylines.

· Koncernens anställda arbetar sedan i mitten av mars hemifrån för
att minska smittspridning av Covid-19. I dagsläget finns inget
fastställt datum när de anställda ska återgå till att arbeta från
ordinarie kontorslokaler.

VD:n har ordet

Rekordkvartal under tråkiga omständigheter

Det är med blandade känslor som jag presenterar årets första
kvartalsrapport. Covid-19-pandemin har drabbat vårt samhälle på ett
omskakande sätt och orsakat tragedier för såväl individer och
familjer som för näringslivet. Covid-19 har också påverkat Paradox,
om än inte lika hårt som många andra företag. Sedan i mitten av mars
jobbar alla våra anställda hemifrån, såväl i Sverige som vid våra
studios i USA och Nederländerna, och kommer fortsätta att göra det
tills vidare. Situationen är utmanande för många och jag är oerhört
stolt över hur bra alla våra medarbetare har hanterat situationen. Vi
är lyckosamma att bedriva en verksamhet där såväl produktion som
distribution och marknadsföring sker nästan uteslutande digitalt. Det
mesta av arbetet går därför bra att utföra effektivt hemifrån, även
om det naturligtvis finns arbetsmoment som är svårare under rådande
fysiska begränsningar. Vi ser viss påverkan på hur snabbt det går att
vara kreativ, en av de grundläggande delarna i att utveckla ett spel,
på distans. Vad gäller konsumtionen har vi, liksom stora delar av den
digitala underhållningsbranschen, inte sett att efterfrågan på våra
produkter har minskat utan tvärtom ökat. Dock är det ännu för tidigt
att säga vilka långsiktiga effekter, om några, som Covid-19 kommer
att ha på vår verksamhet och på spelindustrin i stort.

Vi har under kvartalet försökt att hjälpa de som har större utmaningar
än vi, bland annat genom att finansiellt stödja
välgörenhetsorganisationer i Sverige, Nederländerna och USA där våra
kontor finns. Vi är extra glada och stolta över att, med hjälp från
våra kära spelare, ha genomfört en mycket lyckad fundraiser på Steam
och därigenom donerat 5 MSEK till FN:s COVID-19 Solidarity Response
Fund.

Kvartalets intäkter ökade med 68% jämfört med samma kvartal föregående
år, och intäkterna för de senaste 12 månaderna ökade med 32% jämfört
med ett år sedan. Kvartalets resultat före skatt ökade med 161%
jämfört med första kvartalet 2019 och resultatet före skatt för de
senaste 12 månaderna var 50% högre än för ett år sedan. Jag vill här
passa på att påminna om att våra intäkter och resultat ofta varierar
kraftigt mellan kvartalen och att vi sällan har något säsongsmönster.
Det gör att en jämförelse mellan enskilda kvartal riskerar att ge en
missvisande bild av vår långsiktiga finansiella utveckling, särskilt
ett kvartal med extraordinära händelser som Covid-19.

En starkt bidragande orsak till de höga intäkterna har varit att vi
under kvartalet släppte expansioner till tre av våra största spel.
Först ut var La Résistance till Hearts of Iron IV, följt av
Federations till Stellaris och sedan Sunset Harbor till Cities:
Skylines. När vi släpper expansioner till våra större spel genererar
det vanligtvis betydande intäkter. Detta kvartal gick försäljningen
av expansionerna exceptionellt bra. Alla tre expansioner slog
försäljningsrekord genom att sälja mer under den första månaden än
vad någon tidigare expansion för respektive spel någonsin gjort.
Denna höga försäljning nås när spelen nu är i snitt mer än fyra år
gamla. Det är ett mönster vi ser att många av våra spel säljer fler
och fler expansioner ju äldre spelen blir. På kvartalets sista dag
släppte vi också ett innehållspaket till Imperator: Rome, det första
innehåll vi tagit betalt för sedan spelet släpptes för ett år sedan.
Mottagandet från spelarna har varit mycket positivt och som jag
skrivit om i tidigare rapporter är det verkligen roligt att vi kunnat
vända våra fans uppfattning om Imperator: Rome.

När vi under kvartalet nu slår intäktsrekord utan att lansera något
nytt spel är det ännu en bekräftelse på hur värdefullt det är att ha
en portfölj av spel med lång livslängd, starka varumärken och en
engagerad och växande spelarbas. Detta har varit, och kommer
fortsätta att vara, centralt i vår strategi. Vi fortsätter att bygga
vidare på våra befintliga varumärken genom nytt innehåll, ständigt
utökad distribution och stadiga satsningar på marknadsföring.
Samtidigt fortsätter vi att investera i att skapa nya varumärken,
allt i syfte att utöka vår portfölj av spel som ska attrahera spelare
och skapa intäkter under lång tid.

I takt med att våra intäkter och vinster stiger så ökar vi också våra
investeringar. Under årets första kvartal investerade vi mer än
någonsin tidigare i spelutveckling, investeringarna ökade med 57%
jämfört med första kvartalet 2019.

Årets andra kvartal har hittills präglats av fokus på att slutföra
utvecklingen och förbereda lansering av de spel som vi ska släppa
senare i år. Vi har framför oss två av de största spelsläppen vi
någonsin genomfört - Crusader Kings III och Vampire: the
Masquerade-Bloodlines 2 - men också Empire of Sin och fortsatta
uppdateringar till Surviving the Aftermath.

Jag ser mycket fram mot att snart få dela dessa fantastiska spel med
omvärlden samt att vi alla så snart som möjligt kan få återgå till en
normalare vardag.

Ebba Ljungerud, VD

Presentation av rapport

Den 12 maj 12:00 presenteras rapporten av Ebba Ljungerud och Alexander
Bricca via live stream för att svara på rapport- och finansrelaterade
frågor på vår Twitch-kanal https://www.twitch.tv/paradoxinteractive.

Skicka frågor på förhand via vårt forum
https://forum.paradoxplaza.com/forum/threads/paradox-q1-2020-report-and-...
genom att maila dem till ir@paradoxinteractive.com eller ställ dem
direkt i Twitch-chatten. Twitch-chatten är öppen för allmänheten men
för att skriva kommentarer eller frågor behövs ett Twitch-konto.

För mer information, vänligen kontakta:
Ebba Ljungerud, VD Paradox Interactive
Alexander Bricca, CFO Paradox Interactive
Email: ir@paradoxinteractive.com (ir@paradoxplaza.com)
Telefon: 0703-555418

Denna information är sådan information som Paradox Interactive AB
(publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för
offentliggörande den 12 maj 2020.

Om Paradox Interactive

Koncernen Paradox består idag av förlagsverksamhet samt egen
utveckling av datorspel och varumärken. I spelportföljen finns idag
fler än 100 titlar och Paradox äger de viktigaste varumärkena som
Stellaris, Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings,
Cities: Skylines, Prison Architect, Magicka, Age of Wonders samt
World of Darkness varumärkeskatalog. Sedan starten 2004 har Paradox
gett ut spel världen över, först via fysisk distribution men sedan
2006 främst i digitala distributionskanaler. Företaget utvecklar
främst spel för PC och spelkonsoler, men släpper även spel på mobila
plattformar. Till de största marknaderna hör USA, Storbritannien,
Kina, Tyskland, Frankrike, Ryssland och Skandinavien. Idag spelar
över fyra miljoner spelare Paradox-spel varje månad, och antalet
registrerade Paradox-användare överstiger tolv miljoner.

Paradox Interactive AB (publ)s aktier är listade på Nasdaq First North
Premier, ticker PDX. Certified Advisor: FNCA Sweden AB, info@fnca.se,
+46-8-528 00 399. För mer information, besök
www.paradoxinteractive.com.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/paradox-interactive-ab/r/delarsrapport-forsta...
https://mb.cision.com/Main/13927/3109035/1245853.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.