Du är här

2018-08-14

Paradox Interactive AB: Delårsrapport januari - juni 2018

Andra kvartalet 2018

·
Omsättningen uppgick till 298,8 MSEK (289,4 MSEK), en ökning med 3 %
jämfört med samma period föregående år.

·
Rörelseresultatet uppgick till 99,4 MSEK (162,3 MSEK), en minskning
med 39 %.

·
Resultat före skatt uppgick till 99,5 MSEK (162,3 MSEK), och resultat
efter skatt uppgick till 77,9 MSEK (126,3 MSEK).

·
Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 182,3 MSEK
(139,7 MSEK), och kassaflöde från investeringsverksamheten uppgick
till -121,2 MSEK (-68,9 MSEK).

·
Vid utgången av perioden uppgick likvida medel och kortfristiga
placeringar till 329,3 MSEK (253,2 MSEK).

·
Resultat per aktie uppgick till 0,74 SEK (1,20 SEK) per aktie.

·
Intäkterna för andra kvartalet 2018 är framförallt hänförliga till
Cities: Skylines, BATTLETECH, Stellaris, Hearts of Iron IV och Europa
Universalis IV.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2018

·
7 juni förvärvades 100 % av aktierna i den Seattle-baserade
utvecklingsstudion Harebrained Schemes. Köpeskilling uppgick till 7,5
MUSD kontant och en villkorad köpeskilling.

·
Ett nytt spel släpptes under perioden, BATTLETECH, utvecklat av
Harebrained Schemes.

·
Flera expansioner släpptes under perioden; Parklife till Cities:
Skylines, Distant Stars Story Pack till Stellaris och Natural
Disasters till Cities: Skylines på konsol.

·
Paradox egna spelmässa PDXCon ägde rum i Stockholm i Maj.

·
Det nya spelet Imperator: Rome, utvecklat av Paradox Development
Studio utannonserades med ett planerat releasedatum 2019.

·
Det nya spelet Age of Wonders: Planetfall, utvecklat av Triumph
Studios utannonserades med ett planerat releasedatum 2019.

·
Steam Summer Sale startade 21 juni och pågick till och med 5 juli.

VD:n har ordet

Fortsatta investeringar i Paradox framtid

Under årets andra kvartal släppte vi ett nytt spel - BATTLETECH, som
möttes av positiva recensioner och höga spelarsiffror - samt flera
expansioner till våra existerande spelserier: Distant Stars till
Stellaris och Parklife till Cities: Skylines, vilken också blev den
bäst säljande Cities: Skylines-expansionen någonsin under de första
24 timmarna efter lansering. Vi släppte även expansionen Natural
Disasters till konsolversionen av Cities: Skylines, samt en version
av Cities: Skylines framtagen för utbildningsmarknaden, i samarbete
med Teachergaming LLC.

Tack vare dessa spelsläpp redovisar vi nu den högsta
kvartalsomsättningen sedan Paradox börsnoterades. Samtidigt är våra
marginaler lägre än vid motsvarande tidpunkt i fjol. Det finns ett
par huvudsakliga skäl till detta: Större royaltyutbetalningar än
vanligt (då tredjepartsutvecklade spel stod för en jämförelsevis stor
del av försäljningen under kvartalet), samt engångskostnader i form
av avskrivningar för två nedlagda, icke-utannonserade spelprojekt.
Detta kan låta mer dramatiskt än det är - vi har alltid många
spelprojekt under utveckling och utvärderar dessa löpande. Långt
ifrån alla når marknaden eller ens det stadium där de utannonseras
som kommande spelsläpp. Snarare föredrar vi att avsluta tidigt de
projekt som vi inte tror kommer leva upp till våra högt ställda
kvalitetskrav. Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamhet var
vårt starkaste hittills.

Vi fortsätter även att investera i vår förlagsverksamhet, vår
marknadsföring och våra utvecklingsstudior. Som vi nämnde i samband
med kvartalsrapporten för det fjärde kvartalet - dessa investeringar
medför lägre vinstmarginaler på kort sikt, men lägger samtidigt
grunden för vår framtida tillväxt. Vi bygger kapacitet för att
producera, förlägga och marknadsföra fler och större spelprojekt än
tidigare.

En av de saker vi är mest stolta över i Paradox är den engagerade och
växande communityn runt oss och våra spel. Att hela tiden ha kontakt
med och få feedback från vår community är centralt för vilka vi är
som företag. Det hjälper oss att förstå vad vår målgrupp vill ha från
oss, vilket i sin tur säkerställer att vi gör relevanta expansioner
och uppdateringar som håller spelarna aktiva i våra spel i månader
och år efter lanseringen.

Den här filosofin är ett viktigt skäl till att vi investerar i PDXCon,
den årliga mötesplatsen för Paradox fans, partners, media och
influencers. I år ägde PDXCon rum i maj och lockade över 1 100
deltagare från 46 länder, med rekord i biljettförsäljning, i
mediabevakning och i antalet live-tittare under hela eventet. Men det
verkliga värdet i PDXCon är den unika möjlighet det ger oss att möta
och samtala öga-mot-öga med Paradox-fans från hela världen. Till
årets event bjöd vi in en liten grupp med Emperor-biljettköpare
(Dessa biljetter kostade 499 euro styck och sålde slut på 45 minuter)
till en extra heldag på Paradox kontor, där de deltog i workshops i
ljuddesign och speldesign med team från Paradox Development Studio.

Under PDXCon presenterade vi två nya spel från våra interna
utvecklingsstudior - Age of Wonders: Planetfall, från Triumph
Studios, och Imperator: Rome, det hett efterlängtade nya spelet från
Paradox Development Studio - båda med planerad release under 2019. Vi
tillkännagav också att vi nu kliver in på marknaden för brädspel,
genom att samarbeta med brädspelsförläggare som utvecklar brädspel
bygga på våra varumärken. Det första projektet är ett officiellt
Crusader Kings-brädspel utvecklat av Fria Ligan förlag, som kommer
att lanseras senare i år. Spelet drog in närmare 10 gånger sitt
finansieringsmål på Kickstarter under veckorna efter att den
startades. I nästa steg kommer vi att utveckla brädspel baserade på
Cities: Skylines, Hearts of Iron och Europa Universalis.

Vårt fokus på communityn spelar även en viktig roll i vår
förvärvsstrategi. När vi letar efter möjliga förvärv är vi särskilt
intresserade av spelutvecklare som, precis som Paradox, har satsat på
att bygga upp en aktiv fanbase kring sig själva och sina spel. Så är
det med Triumph Studios, som skapade Age of Wonders-serien och som
köptes av Paradox Interactive förra året. Samma sak gäller för
Harebrained Schemes, som skapade det nyligen släppta BATTLETECH och
som Paradox förvärvade nu i juni.

Förvärvet av Harebrained Schemes tillför såväl produktionskapacitet
som nya varumärken och nya fans till Paradox ekosystem. Harebrained
Schemes kommer att fortsätta utveckla BATTLETECH med uppdateringar
och utökat innehåll. Studion har också börjat konceptutveckla ett
nytt, ännu ej utannonserat spel.

I april körde vi en free-to-play-kampanj på Steam med Crusader Kings
2, ett av våra äldsta, ännu aktiva spel, där grundspelet gjordes
gratis att laddas ner och behållas i 48 timmar. Kampanjen gav oss en
stor tillströmning av nya spelare och en rejäl ökning av intäkterna
från sålda expansioner. Under en tid var Crusader Kings 2 ett av de
fem mest spelade i hela världen på Steam. Räkna med att vi fortsätter
experimentera med prispunkter och intäktsmodeller även framöver.

Från och med augusti tar Ebba Ljungerud över som vd för Paradox
Interactive, och Fredrik Wester bli arbetande styrelseordförande. På
kort sikt kommer detta inte att medföra några större förändringar. Vi
fokuserar på stabilitet, att leverera på vår befintliga roadmap och
att bygga upp en organisation för att hantera fortsatt tillväxt. På
lång sikt ser vi fram emot att jobba nära ihop för att hitta nya
affärsmöjligheter och nya sätt att snabba på vår tillväxt. För oss är
detta en mycket naturlig förändring och ett logiskt nästa steg i
Paradox utveckling. Den enda konstanten under Paradox historia har
varit just förändring. Så kommer det garanterat att fortsätta vara
även i framtiden.

Fredrik Wester, tillträdande styrelseordförande

Ebba Ljungerud, tillträdande VD

Presentation av delårsrapport

Måndagen den 14 augusti 12:00 presenteras rapporten av Ebba Ljungerud,
Fredrik Wester och Alexander Bricca via live stream för att svara på
rapport- och finansrelaterade frågor på vår Twitch-kanal
https://www.twitch.tv/paradoxinteractive.

Skicka frågor på förhand via vårt forum
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/paradox-q2-2018-q...,
genom att maila dem till ir@paradoxplaza.com eller ställ dem direkt i
Twitch-chatten. Twitch-chatten är öppen för allmänheten men för att
skriva kommentarer eller frågor behövs ett konto.

För mer information, vänligen kontakta:
Ebba Ljungerud, VD Paradox Interactive
Alexander Bricca, CFO Paradox Interactive
Email: ir@paradoxplaza.com
Telefon: 0703-555489

Denna information är sådan information som Paradox Interactive AB
(publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.
Informationen lämnades för offentliggörande den 14 augusti 2018.

Om Paradox Interactive

Koncernen Paradox Interactive består idag av förlagsverksamhet, egen
utveckling av datorspel, samt licensiering av White Wolfs varumärken.
Förlagsverksamheten förlägger både internt utvecklade titlar och
titlar utvecklade av fristående studios, samt musik och böcker.
Spelportföljen består idag av fler än 100 titlar och Paradox
Interactive äger de viktigaste varumärkena som Stellaris, Europa
Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings, Cities: Skylines,
Magicka, Age of Wonders med flera. Sedan starten för över tio år
sedan har Paradox sålt sina spel världen över, först via partners och
fysisk distribution och sedan 2006 digitalt som egenförläggare. De
plattformar som företaget utvecklar för är främst PC, men bolaget har
även släppt spel till konsol och mobila plattformar.

Paradox Interactive AB (publ)s aktier är listade på Nasdaq First North
Premier, ticker PDX. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.
För mer information, besök www.paradoxinteractive.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/paradox-interactive-ab/r/delarsrapport-januari...
http://mb.cision.com/Main/13927/2591437/890989.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.