Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-05

POLYGIENE: AGGRESSIVT OCH TUFFT SATT MÅL KRÄVER TILLVÄXT - VD

STOCKHOLM (Direkt) Odörkontrollsbolaget Polygiene meddelande på
onsdagsmorgonen att de höjer de finansiella målen.

"Det är tillväxten som kommer att ge de här 400 miljonerna (i omsättning, reds
anm). Vi kommer inte att nå det genom att sitta still i båten. Det ska jag
erkänna. Det är ett aggressivt och ett tufft satt mål", säger Polygienes vd
Christian von Uthman till Nyhetsbyrån Direkt.

De nya målen innebär att Polygiene ska ha en omsättning på över 400 miljoner
kronor vid 2022. Vid samma år ska rörelsemarginalen ha tagit sig över 20
procent gentemot en tidigare marginal på 15 procent för resultatet före
skatt.

Det nya försäljningsmålet motsvarar en genomsnittlig omsättningsökning med
knappt 37 procent per år. Enligt tidigare mål skulle nettoomsättning växa med
över 30 procent över en konjunkturcykel.

Inom Polygienes tre segment, Sport&Outdoor med försäljning av sportkläder,
Lifestyle med försäljning inom bland annat hemtextilier samt skosegmentet
väntas fortsatt Sport&Outdoor vara det största segmentet vid 2022.

"Skulle du dra ut det här över tio år är det klart att Lifestyle är en mycket
större marknad. Över tio år kan det här se annorlunda ut, men om du tittar
över den kommande femårsperioden är det klart att Sport&Outdoor kommer att
förbli den största", säger Christian von Uthman.

Polygienes vd Christian von Uthman ger två förklaringar till varför målen
höjs.

"Dels går det väldigt bra och vi ser mycket spännande i portföljen. Det andra
är att vi gjorde en strategisk analys tillsammans med en konsult om hur den
adresserbara marknaden ser ut inom de olika segmenten. Där ser man att det
finns väldigt mycket mer att hämta och ta hem. Då vill vi ha en bättre
tydlighet mot marknaden", säger Christian von Uthman.

En skillnad på marginalmålet gentemot det tidigare målet är att det
resultatmått som nu används är rörelseresultatet gentemot tidigare resultat
före skatt. Genom att rörelseresultatet inte innehåller till exempel
finansiella intäkter och kostnader såsom ränteintäkter och räntekostnader
blir rörelseresultatet vanligen något bättre än resultatet före skatt.

I Polygienes fall är skillnaden däremot inte stor. För helåret 2016 låg
rörelseresultatet på -3,4 miljoner kronor och resultatet före skatt på -3,2
miljoner kronor.

"De flesta företag kommunicerar ju rörelseresultatnivå. Jag tror att många
också är vanare att läsa rörelseresultatnivå", säger Christian von Uthman som
betonar att det ökar tydligheten i hur kärnaffären utvecklas.

I Asien finns bland annat en så kallad "withholding tax", en typ av källskatt,
som då inte kommer med på rörelseresultatnivå.

På frågan om vad som är viktigt för en investerare att titta på i Polygiene
framöver blir svaret bruttomarginalen och den fortsatta tillväxten samt att
fortsätta arbeta med de befintliga varumärken som Polygiene samarbetar med
och även ta in nya varumärken inom alla segment.
---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.