Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-03-16

PowerCell: PowerCells PowerPac har möjligheten att i framtiden minska dieselförbrukningen för Norges största dagligvarudistributör ASKO

POWERCELLS POWERPAC HAR MÖJLIGHETEN ATT I FRAMTIDEN MINSKA
DIESELFÖRBRUKNINGEN FÖR NORGES STÖRSTA DAGLIGVARUDISTRIBUTÖR ASKO

Det nyligen börsnoterade bränslecellsbolaget PowerCell Sweden AB (publ)
har tillsammans med Norges största
dagligvarudistributör ASKO , ledande leverantör av
teknik för mobila kyltransporter ThermoKing Norge
samt forskningsinstitutet SINTEF
startat ett utvecklingsprojekt, Distrocell, för att
undersöka möjligheten att minska dieselförbrukningen för elgenerering vid
av- och pålastning på ASKO's framtida leveranser med upp till 90 %.
Projektet är delfinansierat av Transnova och startar nu i mars.

ASKO är Norges dominerande dagligvarudistributör. Tillsammans med
PowerCell, ThermoKing Norge samt SINTEF, startar nu den norska
dagligvarudistributören ett projekt för att undersöka möjligheten att
minska dieselförbrukningen för elgenerering vid av- och pålastning för
ASKO's framtida leveranser med hjälp av PowerCells elgenerator PowerPac.
Projektet är delfinansierat av Transnova
.

I samband med förstudien av projektet Distrocell har PowerCell tillsammans
med ASKO, och SINTEF funnit en stor potential för att minska utsläppen från
ASKO distributionsbilar i anslutning till tomgångskörning i samband med
varuleveranserna. Pilotprojektet visade att om man installerar en PowerPac
så kan CO2-utsläppen reduceras med upp till 90 %, medan utsläppen av CO,
NOx, VOCs1 och PM102 nästan elimineras.

- Det är otroligt spännande att få prova PowerPac i en riktig
transportapplikation och se vad tekniken har för potential att minska
dieselförbrukningen och utsläppen i praktiken. Då PowerPac för transport i
dagsläget inte är en del av vår utveckling- och produktframtagningen kommer
det här projektet att ge oss ovärderlig information kring nyttan, som sedan
kan komma att ligga till grund för framtida produktutvecklingsbeslut, säger
Andreas Bodén, marknad och försäljningschef, PowerCell Sweden AB.

- ASKO sin ambisjon er å være klimanøytrale innen energiområdet i 2020. Et
vesentlig element i dette er å redusere utslipp fra våre
distribusjonsbiler. Vårt mål er at 50 % av våre biler skal bruke fornybart
drivstoff. ASKO har 600 distribusjonsbiler på veien hver dag, og
innfasingen av PowerPac vil være et stort bidrag til å redusere våre
utslipp. Vi gleder oss til oppstart, og ser flere muligheter til å bruke
brenselcelleteknikk i vår drift, sier Jørn A. Endresen adm. direktør i ASKO
Midt - Norge AS.

ASKO är projektledare för projektet Distrocell där ThermoKing Norge kommer
att hjälpa till med integreringen och SINTEF kommer arbeta med
databehandling och kommunikation.

PowerPac är en elgenerator som använder diesel för att producera
elektricitet, via en katalystisk reformer och bränslecell, på ett mer
miljövänligt och effektivt sätt än traditionella alternativ. PowerPac ger
inga giftiga utsläpp på grund av den kontrollerade katalytiska processen i
reformer. Omvandlingen är också mycket effektiv då bränslekostnaden är låg
jämfört med traditionella lösningar. Eftersom ingen förbränning sker hålls
ljudnivån till ett minimum. Dieselbränslets höga energiinnehåll gör
PowerPac lämplig även för avlägset belägna kraftstationer.

PowerCell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium, och har
fulländat en unik design som möjliggör produktion av en lätt, mångsidig och
tillförlitlig kraftkälla för flertalet applikationer. PowerCells
bränslecellssystem omvandlar diesel till el på ett energieffektivt och
miljövänligt sätt, med minimala avgaser och tyst drift.

Göteborg, 2015-03-16

För mer information, vänligen kontakta
Magnus Henell
VD, PowerCell Sweden AB (publ)
Tel: +46 739 10 37 03
Email: magnus.henell@powercell.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
PowerCell Pressrelease 2015-03-16.pdf

Om PowerCell Sweden AB (publ)
PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag som
utvecklar miljövänliga elgeneratorer med unika bränsleceller och
reformerteknologi som är lämplig för både existerande och framtida
bränslesystem.

PowerCell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium, och har
fulländat en unik design som möjliggör produktion av en lätt, mångsidig och
tillförlitlig kraftkälla för bil-, transport- och stationära applikationer.

Genom att kombinera sin bränslecells- och reformerteknologi har PowerCell
utvecklat ett bränslecellssystem som omvandlar diesel till el på ett
energieffektivt och miljövänligt sätt, med minimala avgaser och tyst drift.
Bränslecellssystemet är initialt anpassat som elkraftförsörjning inom
telekomindustrin.

PowerCell är en avknoppning från Volvokoncernen med målet att utveckla och
producera miljövänliga kraftsystem baserade på en unik bränslecells- och
reformerteknologi som matchar befintlig infrastruktur för bränsle.
PowerCell är baserat i Göteborg. PowerCell Sweden AB (publ) är listat på
First North vid Nasdaq Stockholm. Bland de största ägarna finns Volvo Group
Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och Finindus.
För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se

Författare BEQ

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.