Du är här

2017-09-12

POWERCELL: VÄL KAPITALISERAT FRAM TILL POSITIVT KASSAFLÖDE- VD

STOCKHOLM (Direkt) Bränslecellsbolaget Powercells vd Per Wassén bedömer att
bolaget, efter vårens kapitaltillskott, är tillräckligt finansierat för att
klara sig fram till när bolaget kan visa positiva kassaflöden.

"Bolaget är väl kapitaliserat för att genomföra detta och ta bolaget till
breakeven som ligger längre fram", säger Powercells vd Per Wassén till
Nyhetsbyrån Direkt.

Dels ska kapitalet då räcka till en kommersialisering av räckviddsförlängare
(range extender) till elbilar för den så kallade S2-bränslestacken och dels
vidareutvecklingen av S3-bränslestacken i konsortiet med BMW, Daimler, Ford
och Volkswagen.

För ett nerskalat bolag som endast hade lagt sina resurser på den så kallade
S2-bränslestacken, med en kapacitet upp till 35 kilowatt, skulle positiva
kassaflöden för Powercell kunna ha uppnåtts redan.

För S2-bränslestacken går Powercell in i en kommersialiseringsfas under hösten
2017. I slutet av mars i år annonserades den första ordern på
S2-bränslestacken till kinesiska Wuhan Tiger Fuel Cell Vehicle värd över 200
miljoner kronor.

I avsiktsavtalet med de fyra biltillverkarna i konsortiet, som meddelades i
slutet på juni i år, dröjer det däremot några år innan en
kommersialiseringsfas blir aktuell.

"Där kommer produktionsstart att ske någon gång 2020-2021. Innan dess kommer
det att vara ett antal tester och förserier och allt sådant där", säger Per
Wassén.

Ju snabbare övergången till elbilar med batterier sker desto snabbare kommer
samhällsproblemen med behov av laddstolpar och nät att realiseras. När det
inträffar kommer fördelarna med bränsleceller att klarna, bedömer Per Wassén.

Nyhetsbyrån Direkt ställer frågan om den största potentialen mot
fordonsindustrin ligger inom bränslestacken S2 eller S3.

"Det blir en fråga framgent här. Jag skulle säga att båda stackarna har lika
stor potential", säger Per Wassén.

Medan kineserna verkar vilja gå mot räckviddsförlängare har japanerna hittills
valt en annan lösning som kräver större effekt på bränslecellerna med ett
mindre batteri.
---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.