Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-01

PROJEKTENGAGEMANG: LÄGRE RESULTAT 3 KV, NYTT BESPARINGSPROGRAM

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Teknikkonsulten Projektengagemang redovisar ett
resultat efter skatt för det tredje kvartalet 2019 på -22,8 miljoner kronor
(-0,1).

Nettoomsättningen steg till 269 miljoner kronor (249). Omsättningsökningen är
i sin helhet relaterad till förvärvade bolag, vilka enligt Projektengagemang
har utvecklats i linje med förväntan. Organiskt var tillväxten -6,5 procent.

Rörelseresultatet blev -25,0 miljoner kronor (1,2). På ebita-nivå blev
rörelseresultatet -22,2 miljoner kronor (2,1).

I mitten av september vinstvarnade Projektengagemang och bedömde att det
tredje kvartalets ebita-resultat beräknades bli cirka 20 miljoner kronor
lägre än under motsvarande kvartal året innan, på grund av låg
debiteringsgrad. Utfallet blev nu alltså 24,3 miljoner kronor lägre än under
föregående år.

Omstruktureringskostnader samt investeringar i infrastrukturområdet belastade
under kvartalet resultatet med 13 miljoner kronor.

"De förändringar som genomförts ger ökad möjlighet att driva affären mer
effektivt och att minska kostnaderna. Därför avser vi nu att genomföra ett
kostnadsbesparingsprogram med start i slutet av 2019, detta är utöver det
program som redan implementerats med årlig besparing om 15 miljoner kronor.
Sammantaget med kostnaderna hittills under 2019 för omstrukturering samt
investeringar i infrastrukturområdet på 28 miljoner kronor kommer vi att gå
in i 2020 med en väsentligt bättre resultatförmåga", skriver
Projektengagemangs vd Per-Arne Gustavsson i delårsrapporten.

Han uppger samtidigt att marknaden för bolagets tjänster är på en något lägre
nivå än tidigare med vissa regionala variationer, och att Projektengagemang i
slutet av kvartalet har sett en ökad prispress inom vissa av sina
delmarknader och särskilt i Stockholmsregionen.

"Uppdragen finns men våra kunder är mer försiktiga än tidigare", uttrycker han
det som.

Att Projektengagemang framöver förutser en fortsatt avmattad marknad inom
vissa av bolagets marknadssegment innebär att företaget tvingas arbeta
hårdare för att få sina uppdrag.

"Under den kommande tiden behöver vi intensifiera vårt säljarbete ytterligare
samtidigt som vi ser över och anpassar vår verksamhet", är budskapet.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.