Du är här

2017-05-23

Prolight Diagnostics test kan omsätta 50-85 miljoner dollar efter tre år på marknaden - vd

Prolight Diagnostics test kan generera intäkter på i storleksordningen
50-85 miljoner dollar efter tre år på marknaden. Det säger bolagets vd
Maria Holmlund vid kapitalmarknadsdagen G&W Småbolagsfrukost som anordnas
av G&W Fondkommission och Financial Hearings.

Siffrorna baseras på att en marknadspenetrering i diagnostiksammanhang
efter tre år anses vara cirka 10 procent.

Utvecklingsbolaget, som noterades på NGM Nordic MTF förra månaden, håller
på att ta fram ett diagnostiskt Point of Care-test för hjärtinfarkt som ska
ge snabba och korrekta provsvar.

- Vi bedömer att vi har en väldigt bra möjlighet att nå en marknadsledande
position inom det här området, säger Holmlund.

Planen är att testet ska kunna utvidgas och mäta upp till fyra analyser.

Prolight Diagnostics utvecklar testet med The Technology Partnership i
Cambridge. Samarbetet inleddes i början av året och utvecklingsprojektet
beräknas ta i storleksordningen tre år, uppdelat på tre lika långa faser.

Prolight ska enligt Holmlund inte bygga upp en egen
försäljningsorganisation. Bolaget ska börja samtala med större
diagnostikbolag och söka samarbete innan produkten är färdig, någon gång
under den andra fasen.

Det första delmålet nåddes tidigare under månaden. Då meddelade bolaget att
testets känslighet, som ger möjlighet att mäta mycket låga koncentrationer
av troponin, utvecklas väl i linje med projektets förväntningar.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.