Du är här

2018-03-12

RAILCARE: LÅG RISK FÖR ATT KAUNIS IRON HÄVER AVTAL - VD

STOCKHOLM (Direkt) Risken för att Kaunis Iron säger upp det färska
transportavtalet med Railcare för att köra järnmalm från Pitkäjärvi till
Narvik är liten, eftersom det nystartade gruvbolaget har alla tillstånd som
krävs.

Det bedömer Daniel Öholm, vd för järnvägsbolaget, i en kommentar till
Nyhetsbyrån Direkt på måndagen. Dessförinnan hade Railcare aviserat ett
femårigt avtal om järnmalmstransport värt 360 miljoner kronor. Under de tre
första månaderna efter avtalets ikraftträdande har Kaunis Iron dock rätt att
säga upp avtalet på grund av "eventuella myndighetsåtgärder och motsvarande",
som det heter i pressmeddelandet.

"Jag bedömer den risken som rätt liten. De har ju alla tillstånd som krävs
nu", säger Daniel Öholm om risken för hävning, och uppger sig inte känna till
några stundande myndighetsåtgärder eller annat som skulle kunna sätta nya
käppar i hjulet för det tidigare havererade gruvprojektet: Northland
Resources avbröt hösten 2014 malmbrytningen efter järnmalmsprisnedgångar och
ekonomisk kris, och begärde sig självt i konkurs i december samma år.

"Inte några risker jag känner till", fortsätter Daniel Öholm om tänkbara
risker som skulle kunna stjälpa projektet på nytt, och tillägger att han
främst har överblick över järnvägstransporterna, inte projektets övriga
delar.

Han säger att första malmlasten bedöms gå någon gång under det tredje
kvartalet - mer specifik än så vill han inte vara.

Railcare var inte med förra gången - dåskötteGreen Cargo transporterna i ett
femårigt värt 800 miljoner kronor. Det är drygt dubbelt så mycket som
Railcares 360 miljoner, men avsåg tre tåg per dygn med 40 vagnar och tre lok.

Railcares åtagande är två tågomlopp per dygn, men Daniel Öholm avstår från att
jämföra sitt uppdrag med Green Cargos eftersom han inte är insatt i hur
villkoren såg ut då.

Railcare, där den förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd är
ordförande sedan två år, aviserade för ett drygt år sedan ambitionen att byta
handelsplats från Aktietorget till Stockholmsbörsens smallcaplista.

Processen har dock inte gått som på räls, och flera gånger har tidpunkten
senarelagts. I bokslutskommunikén den 22 februari hette det att ett byte
bedömdes kunna ske i mars, efter att det tidigare var 2017 som gällde.

"Under våren, skulle jag tro", säger Daniel Öholm på måndagen om när han nu
tror att byte kan ske.

"Jag tror vi uppfyller alla krav nu", tillägger han.

---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.