Du är här

2018-08-09

REALFICTION: MONDELEZ, EN STRATEGISKT VIKTIG AFFÄR - VD

STOCKHOLM (Direkt) På onsdagen släppte First North-listade Realfiction, som
utvecklar och säljer så kallade mixed reality-lösningar och digitala
visualiseringar, ett nyhetsbrev där en order från den amerikanska
livsmedelskoncernen Mondelez lyfts fram. Realfictions vd Claes Dyrholm säger
till Nyhetsbyrån Direkt att ordern framhävts då den representerar en viktig
strategisk relation för Realfiction.

Är Mondelez order på 49 Dreamoc-enheter en stor order för Realfiction eller
är
den storleken standard?

"Anledningen till att vi lyfter fram Mondelez i vårt senaste nyhetsbrev är för
att vi ser den affären som strategiskt viktig. Mondelez är en av de större
markägarna på detaljhandelsmarknaden, mer specifikt inom området mat och
dryck. Det är som vårt arbete med det amerikanska läkemedelsbolaget Pfizer,
som vi gick ut med för ungefär ett år sedan, där kommer det för övrigt en
uppdatering framöver", säger han.

Enligt Claes Dyrholm visar ett intresse från till exempel Mondelez och Pfizer
på att bolag börjat inse hur Realfictions tekniska lösningar kan spä på
försäljning. Av den anledningen, enligt vd, har Realfiction valt att införa
en prenumerationsmodell, som kallas Magic-as-a-service för att kunna nå ut
till fler potentiella kunder, vilket framkom av ett pressmeddelande i början
av augusti.

"Detaljhandeln är väldigt beroende av en enkel lösning som är fullt integrerad
och som går att uppdatera på en regelbunden basis. Sett till tiden då
LCD-skärmar blev en grej. De blev populära och började användas som vi ser i
dag efter en prenumerationsmodell kom till. Det är så vi arbetar, att vi tar
nästa generations teknik och försöker göra det lika enkelt som den förras",
säger han.

I ert nyhetsbrev stod det att ni väntar er att den första abonnemangskunden
kommer att vara från detaljhandelssektorn, förs det dialog med någon aktör
just nu?

"Vi förhandlar med några bolag och det kommer kommuniceras när det väl är
färdigt med någon".

Kan du säga om det är nya företag, eller något som ni redan samarbetar med?

"Det är nya bolag".

För det första kvartalet 2018 redovisade Realfiction ett rörelseresultat på
-3,8 miljoner kronor och en nettoomsättning på 6 miljoner. Bolaget hade vid
periodens slut 13,6 miljoner i kassan.

I ert nyhetsbrev står det om nya och gamla kunder som lagt en eller flera
order, samtidigt som er senaste kvartalsrapport visade ett svagt
rörelseresultat, är det ett skifte i fokus
från tillväxt till lönsamhet som skymtar mellan raderna?

"Vi investerar fortfarande i tillväxt. Men samtidigt kommer vi naturligtvis
att arbeta för en lönsam verksamhet, och när kunderna behöver en komplett
lösning i form av abonnemang, vilket innebär större intäkter för oss på samma
platser, vilket gör det till ett hälsosamt beslut."

Claes Dyrholm forsätter:

"Framför allt är det vår nya produkt som vi har marknadsfört, som kallas för
Deepframe. Vår order från Mondelez avser Dreamoc HD3 som redan genererar
intäkter, och har gjort det i flera år. Dreamoc är främst riktad mot
detaljhandelsmarknaden, medan Deepframe är riktat mer mot
upplevelseindustrin, som utställningar, besökscenter eller showrooms".

Vad kan era delägare vänta sig i kommande kvartalsrapporter, är det ett
annorlunda bolag de kommer att få se?

"Nej, men jag väntar mig att de kommer få se fortsatta framsteg och tillväxt,
helt enkelt det vi har sagt att vi ska göra. Vi har inte ändrat plan".

Kommer ert resultat vändas till plus inom de kommande kvartalen?

"Det är inte något jag förväntar mig. I vårt memorandum satte vi som tidigast
att ett positivt resultat kommer uppnås från och med sommaren 2019".

Skulle du säga att ert samarbete med Mondelez kan utökas ytterligare med
tiden?

"Självklart. Vi har arbetat hårt med Mondelez för att kunna ta affären vidare.
Jag kan däremot inte ge några prognoser eller säga något definitivt, men vi
arbetar mot att utveckla vårt arbete tillsammans".

Vilka risker och kostnader ser du fram tills att ni nått ett resultat som är
på plus?

"De stora detaljhandelskunderna som Mondelez och Pfizer jobbar hårt men
långsamt med nya initiativ, så en utmaning är att vårt tålamod utmanas.
Ibland tar det relativt lång tid att komma i deras mediesegment. Därför krävs
det envishet och uthållighet".

Claes Dyrholm fortsätter:

"Å andra sidan finns det en stor potential för att vi ska kunna komma in på
ett bra sätt i våra kunders mediedelar. Eftersom de enkelt kan skala upp och
har en budget som låter dem att göra det ordentligt. Därför börjar vi
initialt med prenumerationslösningen mer lokalt, där beslutsprocessen är
kortare medan vi fortsätter att leta efter ingångar hos de stora", säger han
till Direkt.

---------------------------------------
Jakob Adolfsson +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.