Du är här

2017-09-28

Resultatet i linje med förväntningarna

wysiwyg_image

Klädbolaget Hennes & Mauritz redovisar ett rörelseresultat på 4.939 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2016/2017.

Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 4.901 miljoner kronor.

Bruttomarginalen blev 51,4 procent, jämfört med förväntade 51,6 procent.

Bolagets försäljning om 59.383 miljoner kronor under kvartalet är känd sedan tidigare.

Prisnedsättningarna i relation till omsättningen ökade med 2,8 procentenheter i andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan.

Analytikerna hade räknat med att reorna i relation till omsättningen skulle ha ökat med just 2,8 procentenheter.

Marknadsläget för de externa faktorerna såsom bland annat inköpsvalutor och råvaror var svagt negativ för inköpsperioden till tredje kvartalet.

Även för inköpen till fjärde kvartalet 2017 bedöms marknadsläget för de externa faktorerna sammantaget som svagt negativt jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.

"Men i takt med att US-dollarn försvagats blir inköpsförutsättningarna alltmer gynnsamma", skriver H&M.

Aktiespararnas analytiker Carl-Henrik Söderberg kommenterar rapporten: "Rapporten var så svag som marknaden förväntat sig. Dock verkar en trendvändning vara fortsatt långt bort med en fortsatt problematisk lagersituation. Förhoppningar att hösten skulle bli bättre minskar i och med ledningens kommentar att försäljningen mattats av i slutet på september månad. Risken att den pånyttfödda optimismen kring aktien nu klingar av".

H&M lyckades genom bolagets "offensiva sommarrea" förbättra situationen med ett för högt varulager.

Det skriver bolagets vd Karl-Johan Persson i torsdagsmorgonens rapport.

"Detta bidrog till att höstkollektionerna fick en bra start, även om vi mot slutet av september ser en viss avmattning i försäljningen. Men som alltid ska man se försäljningen över en hel säsong", skriver han vidare.

Varulagret

H&M:s varulager i slutet av tredje kvartalet utgjorde 33,5 procent av balansomslutningen och 16,6 procent av omsättningen exklusive moms rullande tolv månader.

I slutet av andra kvartalet uppgick varulagret till 16,1 procent i förhållande till omsättningen. I slutet av tredje kvartalet föregående år var motsvarande siffra 16,6 procent.

"Som en följd av snabbare ledtider, effektivare varuförsörjningskedja och mer inköp i säsong finns stor potential att nå lägre varulagernivåer framöver", skriver bolaget i torsdagens rapport.

Sänker butiksmål

H&M planerar nu att öppna cirka 385 nya fysiska butiker under 2017, att jämföra med tidigare bedömning som var cirka 400 butiker netto.

Ungefär 475 butiker ska öppnas (tidigare 500) och cirka 90 ska stängas (tidigare 100).

Det framgår av delårsrapporten.

Av de nya butikerna som öppnas under 2017 kommer de flesta att utgöras av H&M-butiker och cirka 70 butiker kommer att utgöras av övriga varumärken.

För H&M Home är fortfarande cirka 60 nya H&M Home-avdelningar planerade under 2017. H&M upprepar vidare att bolaget under 2018 planerar att öppna de första fristående H&M Home-butikerna.

Senare under 2017 öppnar onlinebutiker i Filipinerna och Cypern. Planerade nya butiksmarknaderna för 2018 är så här långt Uruguay och Ukraina och Indien blir en av de nya onlinemarknaderna nästa år, vilket också är en upprepning.

H&M upprepar även att planen framöver är att erbjuda online-handel på samtliga butiksmarknader och fler därtill.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.