Du är här

2017-05-24

Ricoh Sverige AB: PayPal, Yamaha Motor och Amazon koras som vinnare av konsumenterna i Ricohs undersökning Triple R

Ricoh Sverige AB, Solna, 24 maj 2017
70 procent av de tillfrågade europeiska konsumenterna anser att de
bästa varumärkena är de som behandlar dem som individer, visar en ny
undersökning som beställts av teknikspecialisten Ricoh
(http://www.ricoh.se/). Undersökningen som baseras på 3 600
konsumenters svar visar att konsumenter vill ha personligt riktade
tjänster och företag måste se till att de har digitala lösningar på
plats som kan hantera de alltmer krävande kundkraven. Företagen
utmanas av konsumenterna att vara än mer lyhörda, personliga och
effektiva i sin kommunikation.

Ricoh Europe (https://www.ricoh-europe.com/index.html) har för
undersökningen tagit fram en "Triple R"-betygskala där konsumenterna
rankar hur varumärken/företag bygger kvalitetsrelationer med dem som
konsumenter. De tre R:en återspeglar de tre steg undersökningen
delats in i; Reach, Respond och Retain. Reach avser perioden innan
köp och står för räckvidd, steg ett i kundresan. Respond avser det
andra steget, själva köpet, och står för gensvar. Retain avser
perioden efter köp och står för behålla, hur företag behåller kunden.
Triple R.

Av verksamma konsumentvarumärken i Europa
(https://www.forbes.com/global2000/) har dessa valts ut som vinnare i
alla tre steg:

1, PayPal 11, Walt Disney
2, Yamaha Motors 12, BMW Group
3, Amazon.com 13, H&M
4, Apple 14, Marks & Spenser
5, Samsung Electronics 14, Nokia
6, Adidas 15, Carrefour
7, eBay 16, Philips
7, Microsoft 16, Pandora
7, Alphabet (Google) 18, Siemens
10, Sony 19, Facebook

Undersökningen visar också att 57 procent av konsumenterna är villiga
att spendera mer på varumärken som gör att de känner sig värdefulla,
vilket ytterligare betonar behovet av att företag kommunicerar med
sina kunder på ett mer skräddarsytt sätt.

- Konsumenterna ser de varumärken som i undersökningen fått betyget
Triple R som de högst rankade när det gäller att tillhandahålla snabb
och skräddarsydd service. Behovet av optimerade interna processer och
rätt teknik är helt nödvändigt för att kunna ge kunderna vad de vill
ha. Undersökningen vi beställt visar att 57 procent av konsumenterna
skulle spendera mer på varumärken som får dem att känna sig som högt
värderade kunder. Detta förtydligar det faktum att affärstillväxt är
intimt förknippat med att underlätta för interaktion och se till att
konsumenter känner sig uppskattade, säger David Mills, CEO, Ricoh
Europe.

Konsumenter vill att företag omvärderar var under en köpprocess de
ägnar mest uppmärksamhet åt deras behov. 50 procent anser att företag
bryr sig mest om sina kunder innan köp. 59 procent anser att företag
tenderar att bara bry sig om sina pengar och inte nivån på vilken
kundservice de tillhandahåller. 70 procent skulle föredra att
företagen fokuserade mer på deras behov under och efter ett köp.

- Framgång i den digitala tidsåldern är beroende av att företag
använder rätt digitala lösningar för att komma närmare kunden.
Tidskrävande processer måste automatiseras så att medarbetare kan
fokusera på uppgifter som ökar kundnöjdheten. Det är positivt för
både företagen och dess kunder, och det driver en lönsam tillväxt.
Rätt teknik tillsammans med skräddarsydda digitala processer är de
mest kraftfulla verktygen för att tillfredsställa och behålla dagens
konsumenter, fortsätter Mills.

Mer information om undersökningen finns här:
http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/se/triple-r/.

ANMÄRKNING:
En undersökning som inkluderar 3 600 konsumenter i 23 länder i Europa
och Sydafrika har genomförts av det oberoende analysföretaget
Censuswide (http://www.censuswide.com/) på uppdrag av Ricoh Europe.
Undersökningen har genomförts med kvantitativa och kvalitativa
analysprocesser för att ge insikt i hur konsumenter vill att
varumärken/företag ska interagera med dem i alla steg av
köpprocessen/kundresan. Ricoh ger de varumärken som de europeiska
konsumenterna har värderat högst i alla tre steg statusen "Triple R".

· Reach (räckvidd) - enligt konsumenterna själva är tillgång till
tredjepartsrecensioner och utskick med produktrekommendationer vid
ett köpbehov högst värderat

· Respond (gensvar) - när konsumenter bryr sig mest om pris och
valuta för pengarna, är öppenhet kring kostnader, villkor och en
snabb och enkel köpsprocess viktigt

· Retain (behålla) - enligt konsumenterna själva uppskattar de mest
användarvänliga lojalitetsprogram, incitament att handla igen och
snabba svar på frågor

För ytterligare information, kontakta:
Magnus Christerson, Marketing Director, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 18 68, E-post: magnus.christerson@ricoh.se

Jack Gibson, Senior Corporate Communications Executive, Ricoh Europe
PLC

Tel: +44 (0) 203 033 3766, E-post: press@ricoh-europe.com
Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB,
www.facebook.com/RicohEurope

LinkedIn: www.linkedin.com/company/ricoh-sverige-ab
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press
| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company that has been transforming the
way people work for more than 80 years. Under its corporate tagline -
imagine. change. - Ricoh continues to empower companies and
individuals with services and technologies that inspire innovation,
enhance sustainability and boost business growth. These include
document management systems, IT services, production print solutions,
visual communications systems, digital cameras, and industrial
systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in approximately 200
countries and regions. In the financial year ending March 2016, Ricoh
Group had worldwide sales of 2,209 billion yen (approx. 19.6 billion
USD). For further information, please visit: www.ricoh.se.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ricoh-sverige-ab/r/paypal--yamaha-motor-och-am...

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.