Du är här

2017-06-01

Ricoh Sverige AB: Ricoh Global Eco Action 2017

Ricoh Sverige (http://www.ricoh.se/), Solna, 1 juni 2017
Ricoh-koncernen ägnar en hel månad från och med idag den 1 juni till
eventet Ricoh Global Eco Action för att uppmärksamma det ständigt
pågående miljöarbetet lite extra. Årets event genomförs precis som
tidigare år för att uppmuntra företagets medarbetare att tänka på
miljön och engagera sig i miljöfrämjande åtgärder.

Varje enskilt operativt företag i koncernen organiserar egna
aktiviteter som reflekterar respektive lands och regions
förutsättningar, och ett par gemensamma aktiviteter för hela Ricoh
Group genomförs på måndag den 5 juni som är FN:s världsmiljödag.
Ricoh Global Eco Action startade 2006 och i år är det tolfte gången
eventet genomförs.

I samband med att Ricoh Group påbörjade sin 19:e treåriga strategiplan
(MTP19) sattes nya miljömål för koncernen
(http://www.ricoh.se/om-ricoh/nyheter/2017/ricoh-nya-mal-syftar-till-att-...)
som strävar efter att eliminera utsläppen av växthusgaser genom hela
värdekedjan till senast år 2050. Ricoh Group kommer att förstärka
sina miljöåtgärder och strävar efter ett samhälle helt fritt från
koldioxidutsläpp baserat på Parisavtalet som trädde i kraft förra
året.

För att nå sitt mål behöver Ricoh Group vidta en hel rad åtgärder,
inklusive många energibesparande aktiviteter och aktivt välja att
använda förnybar energi. Ricoh har som det första japanska företaget
anslutit sig till RE100 (http://there100.org/companies)[1]
(http://file//sesto01rfs001/Users$/malin.hjort/My%20Documents/EMBARGO%20-%20EMBARGO/GEAM/SV_Prm%20-%20Ricoh%20Global%20Eco%20Action%202017_Final.doc#_ftn1)
ett globalt initiativ för företag som enats om att använda 100
procent förnybar energi.

Ricoh lägger stor vikt vid aktiviteter som Ricoh Global Eco Action som
ger möjlighet för alla Ricoh-anställda runt om i världen, cirka 100
000 personer, att uppmärksamma behovet av att bevara miljön på vår
dyrbara planet. Ricoh uppmuntrar alla att delta i aktiviteter och
dela information i syfte att engagera anställda, dess familjer och
vänner, lokalbefolkning och kunder för att utöka omfattningen av de
miljöåtgärder som organiseras.

Exempel på årets insatser:

Aktiviteter som genomförs den 5 juni

· Ricoh släcker alla sina Ricoh-ljusskyltar tillhörande
koncernföretagen runt om i världen.

· Den 5 juni kommer all energi som används av Ricoh Group över hela
världen att vara förnybar. Energin kommer att tillhandahållas genom
vårt certifikat för förnybar energi.

· Anställda kommer att uppmanas att bära gröna kläder och/eller
accessoarer för att uppmärksamma Ricoh Global Eco Action Month.

· Ricoh Company Ltd. håller en konferens och bjuder in en extern
organisation som uppmanar företag att överväga möjligheten att
använda förnybar energi. Via dialog med sina intressenter kommer
Ricoh att leda åtgärder för att möjliggöra för andra företag att
bidra och därmed gemensamt uppnå ett koldioxidfritt samhälle.

Andra aktiviteter

· Ricoh Asia Pacific Pte Ltd.
Håller ett event i Singapore som heter Eco Action Day Circular Economy
Industry Roundtable (https://www.ricoh-ap.com/node/17041). Ricoh
håller en paneldiskussion med representanter från företag, regeringar
och medborgare.

· Ricoh Europe PLC
Deltar i en resursbevarande aktivitet för biologisk mångfald
tillsammans med NPO Royal Parks Foundation och volontärarbetare i
Regent Park, London.

· Ricoh USA, Inc.
Startar ett projekt för att minska antalet fåglar som kraschar in i
glasrutor genom att fästa ark som skrivs ut av Ricoh-maskiner på
fönsterglas. ("Homerun for Birds, Zero Strikes").

· Ricoh Japan Corporation
Deltar i en renhållningsaktivitet för Arakawafloden tillsammans med
medarbetare, deras familjemedlemmar, kunder och lokalbefolkning för
att lära sig om djurlivet i denna flod och hur man skyddar djuren på
bästa sätt.

· Anställda inom Ricoh Group
Uppmanas att skriva ett miljölöfte på nätet som visar att de engagerar
sig och att de tänker delta i miljöfrämjande aktiviteter både hemma
och på arbetet.

Utmärkelser
I år kommer avdelningen Ricoh Sustainability Management Division att
uppmärksamma de medarbetare som engagerar sig och bidrar på bästa
sätt i globala miljöfrämjande åtgärder.

· Uppmärksamma grönklädda "miljömodemedvetna" medarbetare
Ricoh kommer att dela ut priser till individer eller grupper som
bidrar till aktiviteter och klär sig i gröna kläder lämpliga för
miljöfrämjande aktiviteter.

· Uppmärksamma grupper som genomför samarbetsåtgärder som inkluderar
intressenter

Ricoh kommer att dela ut priser till grupper som breddat sina insatser
genom att bjuda in andra intressenter som kunder och lokalbefolkning.

----------------------------------------------------------------------

[1]
(http://file//sesto01rfs001/Users$/malin.hjort/My%20Documents/EMBARGO%20-%20EMBARGO/GEAM/SV_Prm%20-%20Ricoh%20Global%20Eco%20Action%202017_Final.doc#_ftnref1)
RE 100 ? Ett globalt initiativ som upprättats av företag som enats
om att 100 procent av den energi som krävs till deras verksamheter
ska anskaffas från förnybara energikällor. Ricoh har förbundit sig
att använda minst 30 % förnybar energi 2030 och 100 % år 2050.

För ytterligare information, kontakta:
Nina Palm, Senior Compliance & CSR Coordinator, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 19 26, e-post: nina.palm@ricoh.se

Magnus Christerson, marknadsdirektör, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 18 68, E-post: magnus.christerson@ricoh.se

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB,
www.facebook.com/RicohEurope

LinkedIn: www.linkedin.com/company/ricoh-sverige-ab
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press
| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company that has been transforming the
way people work for more than 80 years. Under its corporate tagline -
imagine. change. - Ricoh continues to empower companies and
individuals with services and technologies that inspire innovation,
enhance sustainability and boost business growth. These include
document management systems, IT services, production print solutions,
visual communications systems, digital cameras, and industrial
systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in approximately 200
countries and regions. In the financial year ended March 2017, Ricoh
Group had worldwide sales of 2,028 billion yen (approx. 18.2 billion
USD). For further information, please visit: www.ricoh.se.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ricoh-sverige-ab/r/ricoh-global-eco-action-201...

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.