Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-07

Robert Friman International AB (publ): DELÅRSRAPPORT Q3 - 2016

FINANSIELL ÖVERSIKT KVARTAL TRE

· Totala intäkter uppgick till 78 462 TSEK (68 180)
· Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 1 188 TSEK (1
105)

· Rörelseresultatet efter avskrivningar uppgick till 600 TSEK (522)
· Periodens resultat uppgick till 481 TSEK (295)
· Resultat per aktie 0,07 SEK (0,00)
FINANSIELL ÖVERSIKT DELÅR, JANUARI - SEPTEMBER

· Totala intäkter uppgick till 222 130 TSEK (171 949)
· Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 870 TSEK (2 260)
· Rörelseresultatet efter avskrivningar uppgick till -893 TSEK (707)
· Periodens resultat uppgick till -1 143 TSEK (237)
· Resultat per aktie 0,00 SEK (0,00)

VD har ordet

NULÄGESRAPPORT

Angel Bliss
Q3 har varit en intensiv period. Vi har deltagit i flera viktiga
mässor, knutit till oss nya återförsäljare, agenter och
distributörer. Vi märker nu hur ringarna på vattnet sprider sig.
Childrens Showcase i Singapore är t.ex en av våra nya distributörer
som gett positiv feedback genom att skaffa oss nya återförsäljare.
Intresset är enligt Childrens Showcase stort och vi väntar nu på
responsen från de övriga länder där de är verksamma.

I november 2015 började vi med hjälp av Business Sweden i Chicago att
undersöka möjligheterna för Angel Bliss på den amerikanska marknaden.
Rapporten visade att det finns potential i olika branscher där. Under
våren och sommaren har vi även varit i kontakt med kollegor på den
amerikanska marknaden där vi bland annat diskuterat uppköp av bolag,
samarbeten med agenter eller distributörer, samt vilka mässor som
skulle passa vårt bolag. Vi har nu tagit fram en lista på potentiella
distributörer och agenter och vi står nu i färd med att skicka prover
till dem. Målet är att inleda ett mötesprogram under hösten/våren där
vi kan träffas och diskutera eventuellt partnerskap. Arbetet vi gjort
för att hitta agenter och distributörer i Europa under 2016 har gett
oss värdefulla erfarenheter som vi nu använder oss av i det fortsatta
arbetet med att hitta samarbetspartners på den amerikanska marknaden.

Konsumentförpackningen för Angel Bliss är på plats vilket betyder att
vi har börjat bearbeta varuhus och större kedjor vilka vi anser
lämpliga för att sälja denna produkt, både i Sverige och i övriga
Europa. Vi räknar med att försäljningen kommer hamna under både 2016
och 2017.

Kollektionen med klockor från Angel Bliss har tagits emot väl bland
återförsäljarna. Med denna för oss nya produkt känner vi oss nöjda då
vi i skrivande stund har lanserat klockorna i ca 50 butiker.

Friman
Varumärket Friman står för bra priser och samtidigt trendigt till både
dam och herr i alla åldrar. Med en trogen krets av återförsäljare i
Sverige och Finland har vi nu börjat prova oss fram på den irländska
marknaden. I början av oktober körde vi en säljrunda där våra
befintliga återförsäljare av Angel Bliss fick en presentation av
varumärket Friman. Detta togs emot positivt och vi knöt till oss nya
återförsäljare för märket, vilket känns bra för fortsatta beslut
gällande utvecklingen av varumärket Friman.

Rock By Sweden
De flesta av våra återförsäljare finns i Sverige och försäljningen
flyter på. Positiv respons har även nu kommit från vår agent i
Finland och det börjar komma nya återförsäljare där. På den irländska
säljrundan i början av oktober presenterade vi även RBS. Det
resulterade i våra första återförsäljare för RBS på Irland. Målet är
nu att sälja in RBS på våra 10 bästa irländska återförsäljare för
Angel Bliss före jul.

VJ Since 1890
Under hösten har vi fått bra respons från återförsäljare på den nya
smyckekollektionen i silver. Vi är därmed i fas med den satsning vi
gjorde för att komma tillbaka på marknaden med VJ Since 1890 och det
som märket är känt för, klassiska och stilrena smycken i silver.

Under november månad kommer vi att leverera de första kollektionerna
av vigsel- och förlovningsringarna By Magdalena Graaf.

Ädelmetallhandeln
Den senaste tiden har vi knutit till oss nya kunder på metallsidan
vilket har resulterat i en stor omsättningsökning. Gulddeal.se har nu
öppnat ut mot marknaden och jobbet med våra återförsäljare är igång.
Även intresset för investeringsguld har ökat i form av ökad handel
med guldtackor. Metallavdelningen är ett allt starkare ben att stå på
och vi jobbar nu för att butikerna skall se vårt bolag som det
självklara valet för handel med ädelmetall.

E-handel och hemsidor
I skrivandets stund har planering för en nysatsning av företagets
hemsidor påbörjats. Vi har dessutom tidigare kommunicerat om att
starta e-handelsshop mot konsument. Då vi vill att våra medier mot
återförsäljare och konsument skall ha en röd och klar tråd som går i
symmetri med varandra, har automatiskt den planerade

e-handelsshopen mot konsument senarelagts. Ytterligare information
angående nysatsningen för bolagets hemsidor kommer inom kort.

Investor-relationer
Den sista september 2016 hade Robert Friman International AB totalt
2725 st aktieägare från 11 länder.

Samma tidpunkt 2015 hade bolaget totalt 770 st aktieägare.
FINANSIELLT

Totala intäkter för Q3 är på 78,5 MSEK (68,2 MSEK) med ett resultat
före avskrivningar på 1 188 TSEK (1 105 TSEK).

Under årets 9 första månader hade vi totala intäkter på 222 MSEK (172
MSEK). Den höga omsättningsökningen beror på handeln med ädelmetall.
Under årets 9 första månader har vi ett resultat före avskrivningar
på 870 TSEK (2 260 TSEK).

Nu när kvartal 3 avslutats har vi vänt resultatet före avskrivningar
från negativt till positivt och med detta känner vi oss nöjda. Den
satsning vi gör för att etablera oss på den utländska marknaden
försvårar i och för sig att prognostisera när de positiva effekterna
skall realiseras. Dock vi känner att vi nu börjar hamna på rätt spår
och har fortfarande siktet inställt på ett resultat för 2016 på 4
MSEK före avskrivningar.

EN FRAMÅTBLICK

Fokus är självklart att prestera och resultatmässigt avsluta året 2016
på bästa sätt. Julen är tiden på året då det konsumeras mest i
handeln och historiskt sett är Q4 det kvartal där vi har mest
omsättning på smycken.

Vi har nu börjat diskutera, planera och prognostisera för 2017 och
2018. Det är spännande och intressanta diskussioner vi har för
framtiden:

- Vart vi geografiskt vill ta våra varumärken och vad det kommer
innebära för vårt bolag.

- Bli ännu starkare på ädelmetallsidan och få ut vårt nya varumärke
gulddeal.se.

- Utveckling av hemsidor och sociala medier samt synas mer i media.
Vi har nyligen inlett ett samarbete med en e-handelsshop för våra
varumärken VJ Since 1890 och Rock By Sweden. Våra smycken kommer med
omgående start och under en tremånadersperiod att synas i deras
reklam på tv3 och Kanal 5. Detta är en första del av den plan vi nu
sätter för att synas mer i media.

SUMMERING
Fortsatt bra magkänsla och jag ser framtiden med glädje och
positivism, både i närtid och på sikt.

Björn Friman - Verkställande direktör
7 november 2016

För ytterligare information:
Björn Friman, VD
ir@robertfriman.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Robert Friman
International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 och lagen om
värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående
kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 november 2016 kl.
08.30.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/robert-friman-international-ab--publ-/r/delars...
http://mb.cision.com/Main/11573/2116155/585292.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.