Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-05-03

Rootfruit: Årsredovisning 2018

Rootfruit Scandinavias idé är att överraska, inspirera och bryta ny
mark inom snackssegmentet. Du ska alltid känna att du bjuds på
spännande smaker och

får produkter av mycket hög kvalitet. Styrelsen och verkställande
direktören för Rootfruit Scandinavia AB (publ) avger följande
årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2018.

FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE

INFORMATION OM VERKSAMHETEN

VERKSAMHET

Rootfruit Scandinavia AB grundades 2007 och är ett bolag som
utvecklar, tillverkar och säljer snacks av hög kvalitet under
varumärkena Gårdschips och Exotic Snacks. Bolaget

noterades december 2014 på Spotlight Stock Market och har sitt säte i
Laholm.

VISION

Vi definierar snacks och är den ledande premiumleverantören på den
nordiska snacksmarknaden.

KONCERNSTRUKTUR

Rootfruit Scandinavia AB förvärvade år 2010 100 % av aktierna i
Laholmschips AB. All chipstillverkning sker i Laholmschips och
chipsen distribueras ut på marknaden genom Rootfruit Scandinavia.
Laholmschips säljer idag

uteslutande till Rootfruit Scandinavia AB.

STRATEGI OCH MARKNAD

Rootfruit Scandinavia marknadsför och säljer snacks under varumärket
Gårdschips.Varumärket Rootfruit har sedan årsskiftet 2017/2018
införlivats i Gårdschipsfamiljen för att renodla Bolagets
varumärkesportfölj.

Bolaget bearbetar idag marknaden genom en multikanalstrategi som
innebär att bolagets produkter återfinns inom segmenten
dagligvaruhandel, servicehandel och storkök. Rootfruit Scandinavia
har sina rötter i den

halländska myllan. Bolaget strävar efter att använda lokala råvaror
och satsar på högsta kvalitet. Produktionsanläggning ligger i Laholm.
Genom en produktionsprocess som sker batchvis på det ursprungliga
sättet med Kettle frying

d.v.s. grytfritering, så skapas förutsättningar för snacks med hög
kvalitet. Kopplat till en modern kryddningsanläggning säkerställer
bolaget att kvaliteten på slutprodukten

kan hållas på högsta nivå.

Styrelse och ledning har sedan noteringen haft målsättningen att
stärka bolagets produktledarskap och tillväxt ytterligare genom att
bredda positioneringen i marknaden mot fler produktområden. Fokus har
legat på närliggande

marknadssegment med tydligt inslag av hälsosammare alternativ, s k
functional snacks. Som ett led i denna strategi lanserades därför i
januari 2018 en ny produktgrupp inom området functional snacks,
Smartsnacks,

som mottagits mycket väl av marknaden. Produkterna är baserade på
quinoa, linser och hummus som har ett högre proteininnehåll och lägre
fetthalt än potatischips. I Rootfruits verksamhetsplan ligger en
flytt under 2019 till

nya större produktions- och lagerlokaler i Laholm. Därefter planeras
även produktionen av Smartsnacks att ske lokalt. Egenproduktion av
Smartsnacks påbörjades under andra kvartalet 2019 med ökade
bruttomarginaler och större

flexibilitet som följd.

Som ett stort steg på vägen mot nordiskt produktledarskap inom premium
och functional snacks beslutade styrelsen i Rootfruit i juli 2018 att
Bolaget skulle gå samman med Exotic Snacks AB. Exotic Snacks är
marknadsledande

i Sverige inom segmentet natursnacks av premiumkvalitet. Förvärvet
genomfördes formellt den 2 januari 2019. Marknaden inom snacks
utvecklas starkt mot hälsosammare alternativ och är det område inom

snacks som förväntas växa snabbast framöver. Tillsammans med en
fortsatt hög efterfrågan på premiumsnacks kan den nya koncernen
etablera en marknadsledande position i Norden i ett mycket intressant
och växande

segment.

Den fortsatta tillväxten sker främst genom att teckna centrala avtal
med större butikskedjor på den nordiska

marknaden. Avtalen innebär att bolagets produkter tas in i kedjornas
sortiment.

ORGANISATION

Medelantal anställda i koncernen var 18,5 2018. Vid årets slut hade
koncernen 15 anställda varav 3 var kvinnor. För moderbolaget var
medelantalet anställda oförändrat 4,5 personer 2018.

PRODUKTUTVECKLING

Produktutveckling är en viktig del för att ligga i framkant och möta
marknadens behov och trender. Detta medför fokus på nya smaker, nya
råvaror och produktionsmetoder.

Produktutveckling inkluderar även att ta hänsyn till miljö och att
fortsätta utveckla närproducerade råvaror.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/rootfruit/r/arsredovisning-2018,c2801849
https://mb.cision.com/Main/12119/2801849/1035965.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.