Du är här

2012-09-11

Saab: Konkurrensen i branschen kommer inte att minska - VD

GÖTEBORG (SIX) Konkurrensen i den här branschen kommer inte
att minska, det ska man ha klart för sig. Så säger Saabs vd
Håkan Buskhe under en intervju med Nyhetsbyrån SIX, när Saab
håller kapitalmarknadsdag den 10 till 11 september.

Orden kommer i samband med att SIX frågat om Saabs
neddragning av arbetskraften i Sydafrika, och om den svagare
inhemska marknaden i landet är en del av en större trend eller
inte. Saab kommer att dra ned arbetskraften med ungefär 20
procent i Sydafrika, vilket är en anpassning utifrån
marknadsförutsättningarna som man vill göra för att stärka
konkurrenskraften. Den inhemska marknaden har nämligen blivit
svagare. Buskhe säger att han inte ser det så dramatiskt, och
vad han kan se nu kommer det inte att ske någon annanstans.

"Nej, inte vad jag ser nu. Vi växer ju i Sverige, och vi
växer på många andra ställen. I en firma som finns på 32 ställen
i världen så har vi anställningar och vi har avskedanden, men
det är ingen global trend som vi ser att nu ska vi hyvla med 20
procent så, utan då hade vi sagt det. Det är en anpassning som
kontinuerligt sker överallt", uppger han.

Saab vill till exempel öka på i Indien, som för bolaget är en
"stor, intressant och viktig marknad". Dels för att Indien har
väldigt mycket program, och dels för att indierna inte har några
förutfattade meningar om vem de ska köpa ifrån, menar Håkan
Buskhe. Dessutom vill Indien ha 'technology transfer', vilket
Saab kan erbjuda.

"Det finns stora affärsmöjligheter i Indien som vi successivt
börjat knapra på men som vi kan utveckla mer", säger Buskhe. Han
låter sig inte störas av att amerikanska försvarsjättar pekat ut
Indien som ett intressant land nu när USA drar åt svångremmen
gällande sin försvarsbudget.

"Det är konkurrens överallt, och jag tror vi har bra
förutsättningar. Vi har ett bättre nätverk, skulle jag vilja
säga, i många länder än till och med de här stora. De säljer
mycket på så kallade foreign military sales, där den centrala
delen säljer. Konkurrensen i den här branschen kommer inte att
minska, det ska man vara klar över", konstaterar han.

Dessutom vill ju Saab också konkurrera på amerikanernas
hemmamarker. Trots att USA drar ned sin försvarsbudget kommer
landet att vara världens största försvarsmakt, och även om
nedskärningarna skulle bli radikala är landet ändå det största i
världen som Saab kan agera i.

"Och vi vet att vi har produkter som är efterfrågade. Vi tror
inte att vi kommer att bli en av de två största och så vidare,
men vi är ganska övertygade om att med produkter som radar och
air traffic management till exempel så är det en marknad som är
intressant för oss", säger Buskhe.

Han påpekar också att landet ändrar doktrin, och vill hitta
mer färdiga produkter som är kostnadseffektiva och som man kan
få nu, i stället för dyra produkter med senare leveranstid.

"Vi har en väldigt stor produktportfölj, och har sålt prylar
i USA i fyrtio år. Men vi har också många leverantörer till
Gripen, till exempel, som kommer från USA", säger Buskhe.
Grannen i norr är också intressant för Saabs del.

"Kanada har en annan typ av inköpssystem, och det är inte en
lika stor marknad. Däremot växer försvarsmarknaden, tror man då,
med fyra procent i Kanada. Det är kanske inte lika stort som vi
tror i USA, men vi ser också stora möjligheter i Kanada", uppger
Buskhe för SIX.

Hanna Hoikkala
Nyhetsbyrån SIX
hanna.hoikkala@six-group.se

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.