Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-03-18

Saab: Växer antagligen mer än mkn i Asien, USA-ljusning framöver - VD

(SIX) Saab varnar återigen för utmanande marknad och hård
konkurrens i sin delårsrapport i dag. Dels har det handlat om
nedstängningen i USA, dels om den svåra makroekonomiska situationen
på vissa europeiska marknader och dels om globala nedskärningar i
försvarsbudgetar.

Saabs vd Håkan Buskhe kan se en ljusning i USA framöver, medan
konkurrensen i Europa ökar.

"Man ska aldrig glömma att USA är världens största försvars- och
säkerhetsmarknad. Även om de drar ned så är de stora. Det är den
relativa förändringen som skapar problem. Under nedstängningen förra
året var det framförallt att man jobbade fyradagarsvecka", säger
Buskhe under en intervju med SIX News.

"Nu har man gjort upp med en försvars- och säkerhetsbudget, och
även för motsvarande Luftfartsverket. Det tar administrativ tid för
dem att hinna ikapp sin backlog, men det finns en uppgörelse på två
år, så att vi ser en ljusning i USA framåt, men det kommer ta lite
tid", fortsätter han.

"I Europa har vi en situation där försvarsutgifterna kontinuerligt
minskar, det är fortsatt osäker situation. Det skapar också att
konkurrensen inom Europa ökar, och att konkurrensen i andra delar av
världen ökar", säger Buskhe.

Han berättar att Saab totalt sett totalt sett växte i Europa
utanför Sverige, vilket han ser som väldigt positivt.

"Det är framförallt vår civila verksamhet, men på den militära
sidan, även om vi inte redovisar det på det sättet, så har vi
nedgång", säger Buskhe.

"Däremot växte vi rejält i Asien på tillväxtmarknaderna, och
antagligen mer än vad marknaderna vuxit, så vi har lyckats balansera
väldigt väl nedgången i USA och i Europa med en bra tillväxt på
tillväxtmarknaderna. Det är också ett kvitto på att vår nya
marknadsorganisation börjar ge effekt. Jag tycker utifrån det, de
stora skiftena, så var föregående år ett bra år", sammanfattar
Buskhe.

Enligt vd:n satsar Saab ganska stort på alla marknader som man har
access till, men han tillägger att Asien-marknaden helt klart är
väldigt intressant.

"Jag tror det gäller för alla att ha en global närvaro på alla
marknader man kan vara aktiv på. Det sker så stora förändringar, och
det anpassas naturligtvis till de budgetförutsättningar som de
länderna har. Dessutom är det väldigt långa ledtider, så det gäller
att ha många tallrikar snurrande på de här stickorna", säger Buskhe.

Saabs orderingång i Asien ökade med 136 procent under 2013, jämfört
med 2012. Samtidigt var Syd-, Central- och Nordamerika upp 3 procent.
EU exklusiver Sverige ökade med 17 procent, men Övriga Europa backade
12 procent.

Hanna Hoikkala
mailto:hanna.hoikkala@six-group.se
@SIXNews
SIX News

Författare SIX news

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.