Du är här

2012-09-12

SAS: Lufthansa vill ha mer skandinaviska affärsresenärer -media

(SIX) Tyska Lufthansa vill ta en större bit av den
skandinaviska marknadskakan för affärsresenärer, skriver
Berlingske Business på onsdagen.

Det tunga artilleriet tas fram i jakten på dessa resenärer
som i allt större grad ska komma från Skandinavien, vilket
innebär att Lufthansa går till direkt angrepp på SAS mest
lukrativa verksamhet.

"Vi vill växa i framtiden och attrahera nya passagerare -
även från Skandinavien", säger Götz Ahmelmann som är ansvarig
för koncernens försäljning. Lufthansa har börjat en omfattande
förnyelse av sin business class med både nya flygtyper och ny
kabininredning. Ett avtal om säten till business class på
långdistansflyg uppges till exempel kräva en miljardinvestering.

"SAS och Lufthansa har traditionellt haft ett starkt
samarbete, så naturligtvis är det olyckligt för SAS om Lufthansa
nu vill gå direkt efter de skandinaviska affärsresenärerna",
uppger luftfartsanalytikern Ole Kirchert från Travelbroker.

"Men Lufthansa har redan en stor del av de resande från
Skandinavien, och jag tror inte att de kan få så många fler. Nya
säten och rutter eller inte. Det avgörande är restiden, och här
har SAS en stor fördel med direktlinjer till de viktigaste
affärsdestinationerna från Skandinavien", uppger Kirchert.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.