Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-19

SAS: SAS FLYGPLAN FÅR NYTT UTSEENDE

För första gången på 21 år uppdaterar SAS den visuella identiteten och
presenterar ett nytt utseende för flygplanen. Den nya designen, som
presenteras idag i Köpenhamn, är en modern version av klassisk
skandinavisk design. För att befästa bilden av SAS resa mot framtiden
är de första flygplanen som får det nya utseendet av typen Airbus
320neo och Airbus 350, marknadens modernaste och mest
bränsleeffektiva flygplan.

SAS presenterar nu ett nytt, uppdaterat utseende på flygplanen som en
del i SAS omfattande förnyelse av flygplansflottan. Redan 2015
introducerades en ny utformning av interiören och med den nya
exteriöra designen har SAS uppnått ambitionen att förena in- och
utsidan i ett enhetligt visuellt uttryck.

"Det nya utseendet på flygplanen är ett uttryck för framtidens SAS.
Det är också en fortsättning och bekräftelse på en lång och stolt
historia av att utveckla och främja skandinavisk design och kultur.
Resenärer med skandinavisk anknytning kommer att känna igen sig i
uttrycket och globala resenärer kommer att få se och uppleva det
specifikt nordiska," säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef för
SAS.

Kundanalyser visar att många resenärer är stolta över att vara en del
av SAS-gemenskapen och att den unika blå färgen, som blivit SAS
signum, tillsammans med logotypen hör till de starkaste elementen när
resenärerna beskriver sina känslor för varumärket SAS.

Det är något som den nya designen tar fasta på genom att låta den blå
färgen på stjärtfenan fortsätta längre ner utmed flygplanskroppen,
och genom att addera en ny, stor silverfärgad SAS-logotyp framtill på
flygplanet.

"Det som är avgörande för SAS goda relation till resenärerna är våra
medarbetare, som varje dag ser till att passagerarna får en
förstklassig reseupplevelse och service. Medarbetarna är varumärkets
ansikte utåt och deras engagemang är en förutsättning för en
konkurrenskraftig framtid och ett mer hållbart flyg," säger Rickard
Gustafson.

SAS nya exteriöra design kommer att rullas ut i takt med flygplanens
ordinarie underhållsprogram. Det innebär att den befintliga flottan
kommer att uppdateras med den nya designen i samband med ordinarie
ommålning, något som sker vart femte till sjätte år. Alla SAS
flygplan kommer att ha fått den nya designen till 2024.

SAS har valt ett avancerat ytmaterial från AkzoNobel, som gör att det
krävs färre färglager. Detta minskar flygplansvikten, vilket betyder
både minskad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp.
Dessutom innehåller färgen mindre giftiga ämnen än konventionella
färgsystem, samtidigt som den ökar hållbarheten och medger längre
intervall mellan ommålningarna.

De nya Airbus 350 och Airbus 320neo - marknadens modernaste och
bränslesnålaste flygplan - kommer att bli de första flygplanen med
det nya utseendet. Som ett led i moderniseringen av SAS kort- och
långdistansflotta kommer SAS totalt att ta emot 80 st. nya Airbus
A320neo, 5 st. Airbus A330 Enhanced, 8 st. Airbus A350, och 3 st.
Airbus A321LR, innan utgången av 2023.

//

SAS nya utseende innehåller flera uppdateringar, bland annat:

· Den tidigare grå färgen på flygplanskroppen har uppdaterats till
en fräschare gråare nyans.

· En stor och stolt SAS-logga har placerats framtill på planet, i
en silvergrå nyans.

· Analyser och feedback från kunder visade att den unika, blå
SAS-färgen har mycket hög igenkänning bland SAS resenärer.
SAS-planens nya utseende tar fasta på detta och den blå färgen på
stjärtfenan förstärks och förlängs utmed planets buk.

· Motorerna, som tidigare var röda, har nu blivit silvergrå och
pryds med blå SAS-kronor för att harmoniera med SAS visuella
identitet.

· Ordet "Scandinavian" finns fortfarande på motorerna, men nu i
mörkgrått, för att ge en kontrast mot den silvergrå färgen på
flygplanskroppen och för att flirta med färgskalan på SAS inredning.
Ordet "Scandinavian", med stora, stolta bokstäver, har även placerats
under planet på buken som en symbol för SAS skandinaviska ursprung
och för att tydligt kunna identifieras från marken.

· Det skandinaviska ursprunget framgår också av de tre
skandinaviska flaggorna som har uppdaterats på ett elegant, och
modernt sätt.

Utforska den nya designen här
(https://ad.doubleclick.net/ddm/clk/451756293;255524879;y).

//
För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, har mer än 30 miljoner resenärer
per år, som flyger till, från och inom Skandinavien. Vi kopplar ihop
våra tre knutpunkter - Köpenhamn, Oslo och Stockholm - med 125 resmål
i Europa, USA och Asien. Våra skandinaviska värderingar inspirerar
oss i vårt hållbarhetsarbete (https://www.sas.se/en/sustainability/)
och SAS ska till år 2030 minska de totala koldioxidutsläppen med 25
procent och flyga med biobränsle motsvarande den totala förbrukningen
av SAS hela inrikestrafik. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS
marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av
grundarna av Star Alliance? och tillsammans med partnerbolagen
erbjuds nästan 19 000 dagliga flyg till mer än 1 300 destinationer
runt om i världen.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/sas/r/sas-flygplan-far-nytt-utseende,c2908098
https://mb.cision.com/Public/290/2908098/a7e6aa5b53b88868.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.