Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-08

Scandinavian Organics AB: OMSTRUKTURERINGSRAPPORT FRÅN SCANDINAVIAN ORGANICS

Scandinavian Organics AB (publ) (”Scandinavian Organics” eller ”Bolaget”) har
sedan sensommaren genomgått en komplett omorganisation som bland annat
inneburit att Nils Wetterlind åter blivit VD för Bolaget, Peter in de Betou
har utsetts till försäljningschef, samt att all produktion har lagts ut till
produktionspartners. Preliminära siffror från dessa händelser publiceras
härmed.

Scandinavian Organics har under sensommaren och hösten genomfört en komplett
intern omorganisation.

Från att ha haft egen produktion med fabrik i Johanneshov har Bolaget nu
stängt denna fabrik och i stället påbörjat produktionssamarbete med tre
specialistleverantörer i södra Sverige; en för färs, en för stekta produkter
och en för buljonger.

Kostnader:
Bolaget har fram till nu haft fasta fabrikskostnader på 570 000 kronor per
månad, lönekostnader på över 600 000 kronor samt mycket höga
transportkostnader.

Från och med datumet för detta pressmeddelandets avgivande har alla fasta
fabrikskostnader försvunnit och antalet anställda har gått från 24 till 6.

Detta har inneburit att Bolagets kostnader har minskat med över 1 280 000
kronor per månad.

Totalkostnaden för denna omorganisation, inklusive avveckling av fabrik,
uppsägning av personal, flyttkostnader och andra relaterade poster, beräknas
till 2 500 000 kronor. Uppstartskostnader i Varberg, inklusive komplettering
av maskinpark, beräknas till 900 000 kronor.

Bolaget betalar nu ett kilopris per producerad och såld produkt, vilket
innebär reducerad risk och minskat lagerbehov.

Bolaget beräknar nu att uppnå en bruttomarginal på mellan 30 och 50 procent
beroende på produkttyp och volym.

Som resultat kan vinst uppnås på en lägre försäljningsnivå än tidigare
beräknat.

Samtidigt har försäljningen stadigt ökat och är nu på den högsta nivån sedan
Bolaget startades. Första halvåret 2016 är upp 98 procent mot samma period
2015.

”Efter en lång tids problem med produktion och leveranskapacitet är Bolaget nu
i en position att leverera över 96 procent av inkomna beställningar, vilket i
sin tur gör att förtroendet inom dagligvaruhandeln och offentlig sektor nu
ökar efter en tids ovisshet. Detta leder i sin tur till större
beställningar.” säger Nils Wetterlind, grundare och VD på Scandinavian
Organics.

”Denna mycket positiva och hållbara utveckling innebär att vi nu med
tillförsikt ser fram emot positivt rörelseresultat månadsvis runt årsslutet.”
avslutar Nils Wetterlind.

För mer information, vänligen kontakta:

Nils Wetterlind, VD

07-2223 66888

nils.wetterlind@scanorganics.se

Information

Denna information är sådan information som Scandinavian Organics AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 8 november kl. 08:00.

Scandinavian Organics AB (publ)

är en producent av ekologiska matprodukter till konkurrenskraftiga priser. På
bara drygt ett år har Bolaget vuxit kraftigt och Bolagets produkter ligger nu
centralt lagerlagda inom ICA-koncernen (50 procent marknadsandel av
dagligvaruhandeln i Sverige) och Axfood (Hemköp och Willys). Produkterna
säljs även i 7/11, via en mängd restauranger, i ett stort antal Coop och av
ett stort antal oberoende handlare. Bolaget har även gjort stora framsteg
inom den offentliga sektorn, framförallt inom skol- och äldreomsorgen.
Bolaget är noterat på Nordic MTF under kortnamnet SCO MTF och Bolagets Mentor
och likviditetsgarant är Mangold Fondkommission

Författare NGN

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.