Du är här

2018-08-02

SCANIA: INTE OROLIG FÖR ORDERTAPP EUROPA, TRYGG KRING 2H - VD

STOCKHOLM (Direkt) Volkswagenägda Scanias vd Henrik Henriksson är inte oroad
över andra kvartalets nedgång i orderingången på lastbilar. Om något, känner
han sig tryggare i sin syn på andra halvåret än vad han gjorde tidigare.

"Sist vi pratade (i april, reds anm) hade vi uppfattningen att det eventuellt
kunde sakta ned under det fjärde kvartalet. Men nu känner vi oss ganska
trygga med att andra halvåret håller samma tempo som första halvåret", säger
han i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt efter att halvårsrapporten
publicerats.

Henrik Henriksson står fast vid bedömningen om att Europamarknaden för
lastbilar kan hamna kring 310.000 fordon under 2018, vilket skulle innebära
en viss uppgång från 305.000 enheter 2017.

Under andra kvartalet ökade Scanias omsättning 12 procent och
rörelseresultatet steg 7 procent.

Orderingången på lastbilar minskade däremot med 23 procent till en volym strax
över 20.000-nivån, jämfört med andra kvartalet i fjol, men det har sina
förklaringar enligt Scaniachefen.

"Jag är inte orolig för orderingångssiffran detta kvartal", säger han och
förklarar att ordernivån på omkring 25.000 lastbilar under fjolårets andra
kvartal var extremt starkt då Scania lanserat ett nytt lastbilsprogram i
Europa.

Henrik Henriksson förklarar nedgången i orderingången andra kvartalet delvis
med stoppade order till Iran under handelsembargot. Dessutom har Scania
drabbats av störningar i leverantörskedjan, bland annat efter att en strejk
hos en komponentleverantör bidragit till att Scania tvingats stoppa
leveranser av V8-motorer.

"Nedgången i Europa under kvartalet, som motsvarar omkring 2.000 enheter,
beror nästan i sin helhet på inställda eller flyttade order som en följd av
V8-problemen. Orderingången påverkas också av Iran, där vi har årliga
leveranser på omkring 5.000 fordon. När vi får stryka en halv årsproduktion
så märks det", säger han.

Problemen har dämpat Scanias utveckling i förhållande till marknaden och
marknadsandel har dippat. Även på den fronten tror Henrik Henriksson på en
återhämtning under andra halvåret:

"Underliggande tror jag att andra halvåret kommer att vara lika starkt som det
första halvåret. Vad gäller orderingången borde vi kunna ta tillbaka det
här."

Under juli månad, första månaden i det tredje kvartalet, bedömer Henrik
Henriksson att lastbilsmarknaden hållit i sig på samma sätt som tidigare
under året, med ett Europa på samma nivå och Asien som rullar på. I
Sydamerika har det kanske märkts av en något långsammare utveckling.

"Månad sju bekräftar utvecklingen de första sex månaderna vad gäller
orderingången", säger han.

Vågar du dig på en prognos för Europamarknaden 2019?

"Det är fortfarande lite tidigt. Underliggande finns det ett ökat
transportbehov som inte möts nu. Det som hämmar totalmarknadens tillväxt är
bristen på chaufförer", säger han.

Henrik Henriksson påpekar dock att chaufförsbristens avkylande effekt på
marknaden nödvändigtvis inte bara är negativt när marknaden ligger högt i
cykeln. Begagnatpriser och utnyttjandegrad tyder på att det fortfarande finns
ett ersättningsbehov, men bristen på chaufförer kan leda till att det inte
blir en så kraftig topp.

"Det känns att vi ligger på höga nivåer och så mycket högre än så här kommer
vi inte i marknaden. Någonstans de kommande två åren kommer det att komma
någon typ av nedkylning av marknaden, men den kanske inte behöver bli någon
dramatisk nedgång på omkring 30 procent som vid tidigare tillfällen",
resonerar Henrik Henriksson.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.