Du är här

2017-10-12

Scania: Scania lanserar Fleet Care with Uptime Guarantee

Scania Fleet Care with Uptime Guarantee är en utvidgning av tjänsten
Fleet Care. Tjänsten ger lastbils- och bussåkerier möjlighet att
fokusera på sin respektive kärnverksamhet samtidigt som Scania svarar
för underhåll och reparationer.

Den nya tjänsten inriktas framför allt på att säkerställa en
avbrottsfri verksamhet. Lastbilsåkerier och bussoperatörer kan välja
den kritiska tid för tillgänglighet som de önskar uppnå. I städer,
till exempel, kan åkerier som transporterar varor till detalj- och
dagligvaruhandeln välja 100 procent tillgänglighet måndagar till
fredagar klockan 06:00-18:00. Scania kommer då att säkerställa att
allt underhåll och alla reparationer genomförs på vardagskvällar,
nätter samt under helger.

Skräddarsydd för tillgänglighet

Tjänsten har utvecklats specifikt för de verksamheter som är beroende
av tillgänglighet med bestämda tidsluckor och högt dagligt
fordonsutnyttjande, bland annat bränsletransporter, stadsbussar och
företag med tydliga säsongsvariationer som turistbussoperatörer.

- Vi ger kunderna ett brett erbjudande att kunna bestämma vilka timmar
som är viktigast för dem, alltså då de skapar vinst, säger Claes
Åkerlund, chef för Scania Service Concepts. Tjänsten kan precist
utformas för deras affärsbehov och när deras verksamhetsbehov är som
störst.

Åkeriansvariga på Scania

Varje Fleet Care with Uptime Guarantee-avtal kommer därför att
individuellt skräddarsys och diskuteras fram. Scania kommer
fortlöpande att följa tillgängligheten och automatiskt kompensera
kunderna för varje avvikelse från de överenskomna villkoren.

Den åkeriansvariga vid Scania tar fullt ansvar för att planera
underhåll , förebyggande reparationer och andra reparationsåtgärder.
Denna får en överblick av kundernas fordonsflottor och kan planera
verkstadsåtgärder som motsvarar tillgänglighetskraven.

- Fördelen för åkerierna är att de exakt kan dimensionera sina
fordonsflottor med hänsyn till transportuppgiften och därmed undvika
dyr överskottskapacitet för att klara oplanerade störningar.

Bättre totalekonomi

Scania Fleet Care with Uptime Guarantee erbjuds för alla bussar med
Scaniachassier. Alla lastbilar som är uppkopplade mot Scania Fleet
Management kan också utnyttja tjänsten. Scania Fleet Care with Uptime
Guarantee erbjuds på utvalda europeiska marknader från november 2017
med fortsatt utrullning under de kommande månaderna.

Scania Fleet Care lanserades 2014 och används idag av kunder runtom i
världen.

- Tillgänglighet är en kritisk parameter för att nå en bra
totalekonomi. Med denna utvidgade tjänst kan åkerier vara säkra på
att deras fordon alltid är tillgängliga när de behövs som mest,
avslutar Claes Åkerlund.

För mer information, vänligen kontakta:

Claes Åkerlund, Head of Global Service Concepts, Scania Parts and
Service

Tel: + 46 70 798 94 07

E-post: claes.akerlund@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar.
Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett
hållbart transportsystem. Under 2016 levererade vi 73 100 lastbilar,
8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder.
Vi omsatte närmare 104 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes
av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag
representerat i mer än 100 länder, och har drygt 46 000 medarbetare.
Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i
Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och
Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien.
Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus. För ytterligare information,
besök www.scania.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/scania/r/scania-lanserar-fleet-care-with-uptim...
http://mb.cision.com/Main/209/2366468/735517.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.