Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-10-17

Scania: Scania presenterar en ny generation bussar

Nya Scania Citywide ger lägre bränsle- och energiförbrukning, större
passagerarkapacitet, bättre körupplevelse och mer komfort för
passagerarna och föraren.

I dag presenterar Scania sin nya generation bussar för stads- och
förortstrafik. Med den batterielektriska Scania Citywide i självklart
fokus, omfattar produktprogrammet bussar för alla bränslealternativ,
med marknadens mest omfattande utbud för alternativa bränslen.

- Det nya Scania Citywide-programmet kännetecknas av lägre
bränsleförbrukning, större passagerarkapacitet, bättre körupplevelse
och märkbart förbättrad komfort för passagerare och förare, säger
Anna Carmo e Silva, Head of Buses and Coaches på Scania. Vår
ledstjärna har varit att ta fram en buss med mer utrymme, ljus och en
känsla av renhet. För att hejda den globala uppvärmningen är det helt
nödvändigt att bussar kan erbjuda all den komfort som krävs för att
övertala fler människor att välja kollektivtrafik.

Den sidomonterade placeringen av både 7- och 9-litersmotorn och av den
elektriska motorn på 12-metersstadsbussarna med hellåggolv ger tre
extra säten bakom bakaxeln. Dessutom ger den ökade
framaxelbelastningen två extra säten. Sammantaget ökar detta den
totala passagerarkapaciteten till ungefär 100, beroende på val av
drivlina och inredning.

Utrustad med 7-litersmotorn, den vanligaste för stadstrafik, har
bränsleförbrukningen minskats med 3-5 procent. Kombinerat med
förbättrad prestanda i växellådan kan ytterligare 1-3 procent uppnås.
Tillsammans med introduktionen av en start/stoppfunktion blir den
totala bränsleminskningen för diesel och biodiesel 8 procent, och för
gasdrift upp till 15 procent.

Ytterligare bränslebesparingar kan uppnås med Scania Opticruise för
förortsbussar med lågentré. Dessutom påverkas bränsleeffektiviteten
positivt av minskat luftmotstånd, Scanias aktivt förutseende
farthållare, elektrisk kylfläkt, SCR-efterbehandling och minskad
vikt.

Den nya Scania Citywide har en helt ny interiör med ljusa färger i tak
och på väggpaneler. Sidofönstren är större och har en högre taklinje,
vilket släpper in mer naturligt ljus i bussen. Innertaket är höjt och
har takpaneler med en slät design, något som ger en känsla av ljus
och rymd i passagerarutrymmet. Den bredare mittgången och indirekta
ljusinsläppet från taket bidrar till känslan av rymlighet och
komfort. Både passagerare och förare kommer också att uppskatta den
förbättrade ventilationen. Bättre utrymme i bussen underlättar
passagerarflödet och förkortar därmed stopptiden vid hållplatserna.

För hellåggolvsvarianten kommer det att finnas ett extra fönster i
bakpartiet, jämfört med den nuvarande Citywide. Detta beror på den
nya motorplaceringen. Vidare kan kunder nu välja extra, lågt
placerade, fönster mellan fram- och bakaxel, vilket ger ännu mer ljus
i passagerardelen.

Ytterligare en komforthöjande funktion är individuell fjädring fram,
som bidrar till en mjukare drift.

För att stötta operatörerna i att upprätthålla den viktiga
renligheten, har bussen designats för att minimera mellanrum och
kanter. På så sätt underlättas städning och underhåll. I den nya
förarmiljön har ergonomin kraftigt förbättrats, med optimal
pedalplacering, större benutrymme, olika inställningar för förarens
längd, steglös inställning för sätet, bättre sikt och nåbarhet.
Nästan alla reglage i instrumentpanelen är CAN-baserade och kan
därför enkelt anpassas för olika lokala behov och applikationer.

Hela det nya Scania Citywide-programmet har designats med ett
gemensamt elsystem, något som förenklar översyn och reparationer.

I hela det nya programmet för stads- och förortstrafik finns det
positioneringsbaserade systemet Scania Zone tillgängligt för alla
drivlinor för att assistera förare i att följa lokala trafik- och
miljöregler i tättbebyggda områden, något som blir allt vanligare för
att minska utsläpp och öka säkerheten.

- Vi inser till fullo att kunder behöver ta hänsyn till hela systemet
för att uppnå bästa totala driftsekonomi, säger Anna Carmo e Silva.
Detta inkluderar naturligtvis faktorer som bränsleekonomi, minimerad
ställtid, prestanda, kapacitet och att ha ett attraktivt erbjudande
för passagerarna. Alla de här aspekterna har vi adresserat vid
utformningen av den nya Scania Citywide och vi är övertygade om att
vi nu kommer att erbjuda en mycket konkurrenskraftig stads- och
förortsbuss för driften i dagens och morgondagens städer.

För mer information, kontakta:

Karolina Wennerblom, Director, Product Management and Presales,
Scania Buses and Coaches
Telefon: + 46 70 789 1985
E-post: karolina.wennerblom@scania.com

Scania is a world-leading provider of transport solutions. Together
with our partners and customers we are driving the shift towards a
sustainable transport system. In 2018, we delivered 88,000 trucks,
8,500 buses as well as 12,800 industrial and marine engines to our
customers. Net sales totalled to over SEK 137 billion, of which about
20 percent were services-related. Founded in 1891, Scania now
operates in more than 100 countries and employs some 52,100 people.
Research and development are concentrated in Sweden, with branches in
Brazil and India. Production takes place in Europe, Latin America and
Asia, with regional production centres in Africa, Asia and Eurasia.
Scania is part of TRATON SE. For more information visit:
www.scania.com.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/scania/r/scania-presenterar-en-ny-generation-...
https://mb.cision.com/Main/209/2934812/1124976.pdf
https://mb.cision.com/Public/209/2934812/96dcda3214cb295f.pdf
https://mb.cision.com/Public/209/2934812/9f6e315f7841196e.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.