Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-08

Scania: Scanias senaste gasmotor utvecklad för fjärrtrafik

· Scanias nya gasmotor är utvecklad för fjärrtrafik och
anläggningskörning

· 410 hästkrafter och 2 000 Nm - väl i nivå med jämnstora
dieselmotorer

· Serviceintervall på 45 000 km garanterar hög tillgänglighet med
OC13.

Scanias introduktion av gasmotorn OC13 markerar starten för en
produktoffensiv från Scania beträffande alternativa bränslen för den
nya lastbilsgenerationen. OC13 bygger på Scanias väl beprövade
13-litersmotorer. Motorn är helt nyutvecklad motor för gasdrift och
arbetar enligt Otto-principen med tändstift och fullständig
förbränning.

Intresset för att köra på bio- eller naturgas växer starkt i flera
länder i Europa, bland annat Frankrike och Italien, tack vare ökad
tillgång, växande infrastruktur och stark driftsekonomi för åkarna.
Till det kommer förstås också hållbarhetsaspekterna. Även för den som
kör på naturgas handlar det om en CO2-minskning på omkring 15
procent.

Tekniken bakom

Scanias gasmotorer bygger på stökiometrisk förbränning, dvs.
fullständig förbränning av såväl bränsle som syre. Förbränningen
initieras med hjälp av tändstift, som på en bensinmotor, och
förblandningen av bränslet sker på väg in i cylindrarna.

- Ett viktigt mål för oss i utvecklingsarbetet har varit att
säkerställa högsta tänkbara körbarhet så att prestanda och
karaktäristik ska motsvara vad man förväntar sig av en modern
dieselmotor, berättar Folke Fritzson, Senior Engineer på Scania R&D
och delaktig i utvecklingen av Scanias gasmotorer.

Den nya 13-liters gasmotorn arbetar alltid ihop med Scania Opticruise,
Scanias automatiserade växellådor. Det innebär också att
växlingsprestandan och körkomforten är av högsta klass med snabba och
distinkta växelval.

Genomtänkta tankar

För gasmotorer erbjuds olika tanklösningar. Såväl LNG-tankar (för
kyld, flytande gas) som CNG-tankar (för komprimerad gas) finns att
beställa direkt från Scania. LNG ger alltid längre räckvidd tack vare
att man får med sig en klart större mängd.

- Vid förbränning spelar det ingen roll hur gasen har lagrats, men det
är betydande skillnader i hur lång räckvidd man får med respektive
lösning, säger Folke Fritzson. Med LNG kan det handla om bortåt 1 100
kilometer för en typisk semitrailerdragare på jämn väg. Men även en
CNG-lösning, som vanligen ger en räckvidd på uppåt 500 kilometer
räcker bra för många kunder om det till exempel handlar om regionala
uppdrag där man återvänder till hemmabasen och tankar varje dag. Men
körsträckan på en tankning beror också på vilken drifttyp man har och
hur kuperat det är.

För att höja säkerheten har Scanias ingenjörer vänt tankventilerna
bakåt, bort från färdriktningen. Det är en till synes enkel men
viktig detalj som minskar risken att ventilerna skadas om de träffas
av exempelvis sten eller grus.

Förlängda underhållsintervall

Gasmotorer som arbetar enligt Otto-principen (med förmixad
bränsleblandning och tändstift) fordrar tätare serviceintervall
jämfört med dieselmotorer. Scanias ingenjörer har dock vidtagit en
rad åtgärder som bidrar till att skapa betydligt längre
serviceintervall, där det främst är tändstiftens livslängd som sätter
gränserna.

- Vi har satt intervallen till 45 000 kilometer för både tändstifts-
och oljebyten vid normal drift, säger Folke Fritzson. Det är en klar
förbättring jämfört med tidigare generationer gasmotorer som hade 30
000 kilometer som normalintervall. Det sänker underhållskostnaderna
och ökar tillgängligheten.

- Allt talar för att vi är på väg mot ett genombrott för gasmotorer
också i tyngre drifter som fjärrtrafik och anläggningsbilar, säger
Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks. Varken körbarhet
eller förarkomfort påverkas. Samtidigt ser vi att en starkt växande
infrastruktur bidrar till ett ökat intresse att nu börja nyttja all
den gas som finns tillgänglig i en rad europeiska länder.

Gasmotorer är generellt också tystare än dieselmotorer och är därför
särskilt lämpade för stadsmiljöer för olika former av distributions-
eller underhållsapplikationer, inte minst nattetid. Scanias nya
gasmotor för Euro 6 uppfyller kraven för bullerbegränsningsnormen
PIEK, som stipulerar en nivå på högst 72 dB(A) i störningskänsliga
zoner.

Tekniska data

+----------------------+-----------------------------------+
| |OC13 101 |
+----------------------+-----------------------------------+
|Typ |Rak |
+----------------------+-----------------------------------+
|Slagvolym |12,7 liter |
+----------------------+-----------------------------------+
|Tändföljd |1-5-3-6-2-4 |
+----------------------+-----------------------------------+
|Cylindrar |6 |
+----------------------+-----------------------------------+
|Ventiler per cylinder |4 |
+----------------------+-----------------------------------+
|Borrning x slag |130 x 160 mm |
+----------------------+-----------------------------------+
|Kamtyp |Normal |
+----------------------+-----------------------------------+
|Kompression |12,6:1 |
+----------------------+-----------------------------------+
|Bränsleinsprutning |Bosch |
+----------------------+-----------------------------------+
|Emissionsbehandling |Scania EGR samt 3-vägs katalysator |
+----------------------+-----------------------------------+
|Oljevolym |43 liter |
+----------------------+-----------------------------------+
|Max effekt |410 hk (302 kW) @ 1 900 r/min |
+----------------------+-----------------------------------+
|Max vridmoment |2 000 Nm @ 1 100-1 400 r/min |
+----------------------+-----------------------------------+

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks
Telefon: + 46 70 658 98 29, E-mail: henrik.eng@scania.com

Örjan Åslund, Head of Product Affairs, Scania Trucks

Telefon: + 46 70 289 83 78, E-mail: orjan.aslund@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar.
Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett
hållbart transportsystem. Under 2016 levererade vi 73 100 lastbilar,
8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder.
Vi omsatte närmare 104 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes
av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag
representerat i mer än 100 länder, och har drygt 46 000 medarbetare.
Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i
Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och
Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien.
Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus. För ytterligare information,
besök www.scania.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/scania/r/scanias-senaste-gasmotor-utvecklad-fo...
http://mb.cision.com/Main/209/2384937/747645.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.