Du är här

2018-07-18

SHB: SKA EFFEKTIVISERA, KVANTIFIERAR EFFEKT I 3 KV-RAPPORT

STOCKHOLM (Direkt) Handelsbanken bedriver ett strategiskt initiativ för
effektivisering och kommer att genomföra detta successivt.

"En stor del av effektiviseringarna kommer att utmynna i kostnadsbesparingar.
Banken avser att i samband med delårsrapporten för tredje kvartalet 2018
kvantifiera effekterna av dessa effektiviseringar", skriver Handelsbanken i
delårsrapporten för det andra kvartalet.

Bakgrunden är att bankens modell innebär att en stor del av administrationen
kring kunder och affärer hanteras på respektive kontor istället för på ett
centralt back-office.

"Detta är en fördel inte minst för kundens upplevelse av den erhållna
servicen. På bankkontoren upptas idag en betydande del av arbetstiden av
sådan administration. Den tekniska utvecklingen möjliggör att merparten av
denna administration över tiden kan digitaliseras", skriver Handelsbanken.

En viktig del i arbetet är det projekt som har initierats för digitalisering
av den svenska bolåneprocessen.

"Kunder som inte efterfrågar rådgivning eller särskild analys ska kunna
hantera sin bolåneaffär digitalt när arbetet är fullt genomfört under 2020.
Samtidigt kommer de kunder som efterfrågar rådgivning eller som kräver
särskild analys att, precis som tidigare, hanteras personligen på det lokala
kontoret", är budskapet.

Handelsbankens betonar samtidigt att bankens affärsmodell ligger fast.

"Affärsmodellen baseras på decentralisering där kund- och kreditansvar finns
på det lokala kontoret nära kunderna och där kunderna erbjuds personlig
service när de önskar. En hörnpelare i affärsmodellen är en strikt
riskkultur. Samtidigt som de grundläggande principerna i bankens affärsmodell
ligger fast erbjuder den pågående digitaliseringen möjligheter till såväl
ökad operativ effektivitet som ett förbättrat kunderbjudande. Banken genomför
därför strategiska initiativ för affärsutveckling och effektivisering", heter
det.

Integreringen har till stora delar redan genomförts inom sparområdet i
Sverige, uppger Handelsbanken.

"Banken kommer inom ramen för sina IT-investeringar de närmaste åren att
genomföra en liknande integrering inom såväl bolåneaffären som den breda
företagsaffären. Målsättningen är att bankens privat- och företagskunder ska
erbjudas en helhetsrådgivning inom samtliga relevanta delar av kundens
ekonomi där den personliga servicen integreras med digitala verktyg", uppges
det.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.