Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-06-25

100-procentaren som gynnas – av lågkonjunktur: ”Kan göra bäst affärer”

wysiwyg_image

Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 6–7 2019.

Coor står tryggt när börsen skakar.
Servicebolagets vd ser stora möjligheter i sämre tider.
– Det är upp till oss själva hur det går
, säger vd Mikael Stöhr.

Coor firar fyra år på börsen.

I en tid när ekonomin kan vara på väg att vända ned räknar servicebolaget med att glädjas över ännu större triumfer.

– Klart att vi inte välkomnar en lågkonjunktur med öppna armar, men det är i trögare perioder som det går att göra de bästa affärerna, säger vd Mikael Stöhr till Aktiespararen.

LÄS OCKSÅ: Kursraketen om uppköp: "Skulle kunna hända"

Hur kommer det sig?

– Företag letar effektiviseringar. Vi säljer effektivitet. Historiskt sett har vi kunnat se att en låg­konjunktur visserligen innebär lägre volymer bland befintliga kunder, men också flera nya större kontrakt.

Mikael Stöhr lyfter ett exempel från grannlandet.

– När oljepriset sjönk och det blev en stor sättning i ekonomin 2013 och 2014 tredubblade vi vår storlek i Norge genom nya kontrakt med inte minst Equinor (tidigare ­Statoil) och Aker Solutions.

Ser du några tecken på en inbromsning?

– Det pratas mycket om det, men vi ser inga tecken på en nedgång hos våra kunder, betonar Mikael Stöhr.

MISSA INTE: Axfood går på offensiven: "Finns alltid mer att göra"

Aktien har utvecklats starkt

Oavsett hur stjärnorna står på den konjunkturella himlen är Mikael Stöhrs huvudfokus att skapa ­värden för Coors tusentals kunder. Bland dem går småsparar­favoriter som AB Volvo och Ericsson att hitta bland de större drakarna.

Coor är inriktat på fastighetsskötsel, lokalvård och mat och dryck. Bolaget har hittat ett tydligare fokus, efter att ha minskat antalet grenar som verksamheten består av, och det är en förklaring i den över 100-procentiga ­uppgången för aktien, tror Mikael Stöhr.

– Vi har hållit vad vi har lovat och har levererat på det. Det inger förtroende, säger han, och påpekar att bolaget ökat både sin omsättning och sitt rörelseresultat med över 40 procent sedan noteringen.

Coor gillar att bygga så kallade kluster för att etablera sig på sina olika marknader, en form av riskspridning att ha flera olika typer av kontrakt att utgå från.

– Det är en helt annan konkurrensbild när det kommer till större, integrerade avtal än till mindre. Därför måste vi bygga upp oss och få en större kropp.

Mikael Stöhr nämner att Coor skulle kunna bli större norr om Gävle.

– Där har vi knappt någon verksamhet alls. Det skulle potentiellt kunna vara ett nytt fokusområde, men då måste vi bygga upp ett större kontaktnät.

SE ÄVEN: Skogsjätten gynnas av kronraset: "Stark position"

Hur är konkurrensen med ISS och Sodexo?

– Vi har en marknadsandel på 40 procent i Norden inom integrerade, större avtal (IFM). ISS har 35 ­procent och Sodexo har 15. Vi slåss om de större avtalen med kunderna. När det handlar om mindre avtal ­konkurrerar vi med allt från en ­Caverion, som är skicklig på ­fastighetsservice, till små, lokala ­firmor.

Tillväxt över hela linjen

Mikael Stöhr understryker att han ser möjligheter för Coor att växa vidare inom alla sina fokusområden på samtliga marknader som bolaget verkar på.

– Vi jobbar på samma sätt i alla länder som vi är verksamma i. Vi har tagit stora marknadsandelar, men det finns fortsatt mycket mer marknad att ta för oss.

Hur vinner ni kundernas gunst?

– Mycket handlar om att bygga relationer. Det spridda ordet är den bästa marknadsföringen och om vi gör ett bra jobb för våra kunder så ökar ­möjligheterna för att de kommer tillbaka och även köper fler tjänster av oss.

Ett rykande, färskt storkontrakt med polisen i Danmark, värt 420 ­miljoner per år i nio år, är ett resultat av Coors goda kommunikation, enligt Mikael Stöhr.

– Fantastiskt roligt att ett svenskt bolag får ett sådant uppdrag i Danmark.

Koncernchefen anser att Coor ligger bra till för att dra nytta av digitaliseringstrenden som sveper genom hela samhället i hög takt och även sätter tonen för servicebolagens utveckling.

– Digitaliserade lösningar driver inga volymer ännu, men vi håller på och genomför flera spännande tester. Vi har alltid sagt att vi ska vara väl positionerade och vår styrka kommer att kunna hjälpa oss att konsolidera marknaden när de mindre bolagen inte riktigt hinner med, säger Mikael Stöhr.

När Stockholmsbörsen vacklade hösten 2018 stod Coor väl emot. Aktien slutade 20 procent upp förra året. Värderingen är visserligen hög, men för den långsiktige spararen är bolaget ett intressant alternativ i en bred portfölj. 

YTTERLIGARE LÄSNING: Sommarrådet: Investera försiktigt

FAKTA

Det här är Michael Stöhr

Född: 1970. Uppvuxen i Skanör med Falsterbo i Skåne.

Utbildning: Juridikexamen från Lunds universitet.

Karriär (i urval): Konsult på McKinsey, chef för exportrådet i Ryssland, vd för Axindustries inom Axel Johnson-gruppen och vd för Green Cargo. Vd för Coor sedan 2013.

Det här är Coor

Servicebolaget Coor, tidigare riskkapitalägt, har varit noterat på Stockholmsbörsen ­sedan juni 2015 och är hemmahörande på Mid cap (listan över mellanstora bolag). Aktien är upp omkring 120 procent och börsvärdet uppgår till omkring 8,2 miljarder kronor.

Coor är fokuserat på tre områden i skötsel av fastigheter, lokalvård och mat och dryck. Lokalvårdssegmentet är aningen större sett till omsättningen. Halva försäljningen, som uppgick till 9,4 miljarder kronor 2018, hämtas från Sverige. Sedan står Norge för 25 procent och Danmark och Finland delar på resten.

wysiwyg_image

Källa: Aktiespararen nummer 6–7 2019.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.