Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-20

SkiStar AB: Halvårsrapport

september 2018-februari 2019

REKORDRESULTAT FÖRSTA HALVÅRET 2018/19

Andra kvartalet

* Nettoomsättningen för det andra kvartalet ökade med 141 MSEK, 11
procent, till 1 431 MSEK (1 290) jämfört med föregående år.
* Resultat efter skatt för det andra kvartalet ökade med 53 MSEK, 11
procent, till 555 MSEK (502) jämfört med föregående år.
* Resultat per aktie uppgick till 6:95 SEK (6:28), en ökning med 11
procent.

Första halvåret

* Nettoomsättningen för det första halvåret ökade med 192 MSEK, 13
procent, till 1 628 MSEK (1 436) jämfört med föregående år.
* Resultat efter skatt för det första halvåret ökade med 87 MSEK, 27
procent, till 410 MSEK (323) jämfört med föregående år.
* Resultat per aktie uppgick till 5:22 SEK (4:08), en ökning med 28
procent.

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes:
Fortsatt stort intresse för alpin skidåkning är den underliggande
förklaringen till att SkiStar presenterar det bästa halvårsresultatet i sin
historia. Resultatet efter skatt är 87 miljoner kronor bättre än föregående
år.

Under kvartalet, som bland annat omfattar jul och nyår samt stora delar av
de svenska sportloven, har antalet skiddagar ökat med en procent jämfört
med motsvarande period föregående år. Såväl jul- och nyårsperioden som
sportlovsveckorna har inneburit nya besöks- och försäljningsrekord.
Kvartalet slutade med en total omsättningstillväxt, inklusive
exploateringsaffären, om elva procent.

Denna säsong har vi endast en påskvecka, vecka 16. Ifjol hade vi två
tidigare påskveckor, vecka 13 och 14. Det gör att vi har ett annat
bokningsläge (genom SkiStar logiförmedling) för den kvarvarande delen av
säsongen som är sju procent lägre än vid motsvarande tidpunkt föregående
år. Den senare påsken ger givetvis också ett senare bokningsbeteende,
vilket påverkar jämförelsesiffrorna.

Vi ser en fortsatt god efterfrågan på tomtmark, lägenheter och Vacation
Club-andelar på våra destinationer. Kvartalets reavinst från
fastighetsutveckling och exploatering uppgår till 41 miljoner kronor,
vilket är 36 miljoner kronor högre än andra kvartalet föregående år.
Ackumulerat så är våra reavinster 143 miljoner kronor. Vi står fast vid vår
prognos att reavinsterna från vår exploateringsaffär stiger under detta
verksamhetsår.
Under perioden har också alpina VM i Åre gått av stapeln. Vi är glada för
att alla tävlingsgrenar genomfördes som det planerades och vi är nöjda över
det vårt titelsponsorskap gav oss. Vår trafik till skistar.com från
utlandet har ökat under perioden. I en potentiell tillväxtmarknad som
Storbritannien har vi exempelvis sett en ökning i trafik till skistar.com
med 70 procent.

Det är också glädjande att se att engagemanget i SkiStars kundklubb
MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 863
000, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Vi fick ett fint
betyg på vår digitala satsning när vi mitten av mars valdes till Sveriges
bästa sajt i IDG Topp 100, en årlig lista över Sveriges bästa webbplatser.

Med ett starkt första halvår i ryggen är fokus inte bara att slutföra årets
säsong, utan även att starta upp arbetet inför 2019/20. Vi kommer också
fortsätta att investera i Sälen och Trysil som en effekt av byggandet av
Scandinavian Mountains Airport, som SkiStar deläger. Tidplanen, att de
första planen ska kunna landa i december 2019, ligger fast. Precis som med
VM i Åre är det en del av vår strategi att vinna nya utländska gäster till
våra destinationer.

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om
värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående
kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 20 mars 2019 klockan
07.30 CET.

Kort om SkiStar:
SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap.
Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen
samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt
St. Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 49 %, i Norge
30 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning
med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment;
Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering.

Ytterligare information lämnas av:
Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80
Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

Bilaga

* Halvårsrapport sep-feb 2018_19 SkiStar AB

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.