Du är här

2017-06-09

SKISTAR: STÖRSTA PRISHÖJNINGEN LIFTKORT I SÄLEN SEDAN 2010/2011

STOCKHOLM (Direkt) Skidturismbolaget Skistar grovt sett fördubblar sin
prishöjning för liftkort i Sälen inför högsäsongen i vinter jämfört med den
gångna säsongen.

Det framgår av Nyhetsbyrån Direkts granskning av liftkortspriserna.

Ett liftkort för vuxna med en giltighetstid över en vecka i Sälen höjs med 8,4
procent till 1.995 kronor. Förra gången det begav sig låg höjningen på drygt
4 procent.

För skidåkning under lågsäsong, utanför jul och nyår samt sportlovsveckorna,
ligger prishöjningen för veckokortet på 2,2 procent.

Siffergranskare som vill hitta en prishöjning i trakterna av höjningen inför
årets säsong måste gå tillbaka ända till säsongen 2010/2011 då priset för
veckokortet i Sälen höjdes med 11 procent.

Prishöjningen för liftkort med de vanligaste giltighetstiderna på Skistars
andra destinationer i Norden ligger också runt 8 procent. För den
österrikiska destinationen St. Johann in Tirol, där Skistar äger 68 procent
av aktierna i bolaget, är prisförändringen generellt mer modest.

Enligt Skistars känslighetsanalys för verksamhetsåret 2015/2016 skulle en 10
procents förändring av liftkortspriserna ge en resultatpåverkan på upp eller
ned 104 miljoner kronor.

Skulle koncernens prishöjning utifrån försäljningen av liftkort med olika
giltighetstider på samtliga destinationer stanna vid 2 procent skulle det ge
en positiv resultatpåverkan på knappt 21 miljoner kronor. Skulle
prishöjningen å andra sidan stanna vid 8 procent skulle resultatbidraget
uppgå till cirka 83 miljoner kronor.

Under det senast avslutade räkenskapsåret 2015/2016 svarade
liftkortsintäkterna för 52 procent av koncernens totala omsättning som
uppgick till strax under 2 miljarder kronor. Sälen är Skistars största
destination sett till antalet skiddagar.

Prisjägare som vill komma billigare undan bokar tidigt före den 15 november
och får då 10 procent rabatt på liftkortet och 20 procent rabatt på
skidhyran. Alternativet är att utnyttja aktieägarerabatten, där ägare av
minst 200 aktier är berättigade till 15 procents rabatt på liftkort,
skidskola och skiduthyrning.

Skistar har vid tidigare tillfällen inte velat jämföra sina prishöjningar med
inflationen mätt som KPI utan i stället lagt fokus på ökningen av sina egna
kostnader. I april steg KPI i Sverige dock med 1,9 procent i årstakt.

Noterbart är samtidigt att lönekostnader i hög grad påverkar bolagets
kostnadsmassa. Skistar, som har många unga säsongsanställda, påverkades
därför negativt när arbetsgivaravgifterna för unga den 1 juni 2016 höjdes
till 31,42 procent från tidigare 25,46 procent. För denna personalgrupp
höjdes Skistars lönekostnad därmed med nästan 5 procent.

En förändring i koncernens lönekostnad med 10 procent slår enligt bolaget med
54 miljoner kronor, upp eller ned, enligt bolagets känslighetsanalys.

Nyhetsbyrån Direkt har utan framgång sökt representanter för Skistar för en
kommentar om prishöjningen.
Graf: Prishöjning för vuxen i % inför säsong 2017/2018

---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.