Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-20

SMART EYE: MASSMARKNADSSEGMENTET KOMMER SNABBARE ÄN VÄNTAT - VD

STOCKHOLM (Direkt) Smart Eye har konstaterat att eyetracking i bilar i
massmarknadssegmentet kommer snabbare än väntat. Bolaget deltar nu i
upphandlingar med ett uppskattat värde på över 10 miljarder kronor inom detta
område.

Det uppger Smart Eyes vd Martin Krantz för Nyhetsbyrån Direkt i samband med
Redeyes Autotech-seminarium på torsdagen.

När ska de här upphandlingarna vara klara?

"Säg att det tar ett år från det att de inleddes, så de kommer under 2018 och
2019", säger han och förklarar att de större volymerna kommer från att det
har gått från bilar i premiumsegmentet till att det nu handlar om
upphandlingar inom massmarknadssegmentet.

I premiumsegmentet av bilmarknaden är Smart Eye en tydlig marknadsledare,
enligt Martin Krantz.

Hur stor andel av upphandlingarna i massmarknadssegmentet har ni chans att
få?

"Vår målsättning är att vara ledande även på massmarknaden, den sneglar mycket
på vad premiummarknaden gör."

2015 fick Smart Eye sin genombrottsorder i form av en design win till en tysk
bilmodell i premiumsegmentet. Sedan dess har bolaget fått 22 design wins,
samtliga till liknande, dyrare premiumbilar.

Martin Krantz och hans kollegor på Smart Eye trodde att den fasen, i
premiumsegmentet, skulle fortgå under hela 2018 och 2019 för att sedan övergå
till bilarna i massmarknadssegmentet.

"Vi underskattade hur snabbt det skulle gå, men i våras började plötsligt
förfrågningarna komma från egentligen alla de största biltillverkarna", säger
han och tillägger att det var i alla fall ett år tidigare än vad Smart Eye
tidigare hade trott:

"Vi trodde att det skulle starta 2019 och ta fart 2020."

Med den bakgrunden har Smart Eye i veckan tagit in cirka 114 miljoner kronor i
en riktad emission, varefter bland andra Swedbank Robur Ny Teknik bli en
betydande ny ägare i bolaget.

Kapitalet från emissionen ska täcka bolagets rörelsekapitalbehov fram tills
att de befintliga så kallade design wins börjar generera tillräckligt stora
licensintäkter för att täcka bolagets löpande kostnader.

Bolaget har tidigare uppgett att det totala estimerade värdet av de hittills
kommunicerade 23 design win-kontrakten (från fem olika tillverkare) uppgår
för närvarande till minst 675 miljoner kronor över produktlivscykeln.

"När vi nu går från premium till massmarknad innebär det i praktiken att vi
kör ett stort antal upphandlingar parallellt. När de är avgjorda så kommer de
23 kontrakten vi har från premium att ta fart och då ge oss en hel del
intäkter", förklarar Martin Krantz.

Han lägger dock in en brasklapp för om Smart Eye skulle vara "enormt
framgångsrika" i dessa upphandlingar, då kanske det skulle uppstå ett behov
av ytterligare rörelsekapital.

Intäkterna från de redan vunna kontrakten inom fordonsindustrin väntas komma
in under hösten, i en liten men stigande omfattning. För närvarande har Smart
Eye intäkter från avancerade forskningssystem och tjänster på omkring 50
miljoner kronor i årstakt.

"Efter den tyska industrisemestern i augusti började bilarna rulla ut,
varefter produktionen rampas upp under två till tre månader", säger Martin
Krantz.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.