Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-24

SNUS: NEGATIV TREND SWEDISH MATCH ANDEL SVERIGE -SNUSBOLAGET.SE

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) I skuggan av expansionen med Zyn i USA förlorar
Swedish Match konstant snusandelar på sin svenska hemmamarknad. Nyhetsbyrån
Direkt har talat med Gavin O´Dowd, vd för Snusbolaget.se som är Sveriges
största online-återförsäljare av snus. Han anser att såväl segments- som
demografitrenden talar för ett fortsatt kraftigt andelstapp.

Gavin O´Dowd menar att om inget fundamentalt förändras finns det inget som
säger att Swedish Matchs andel inte ska vara under 50 procent om två år.

Hans profetia tar avstamp i utvecklingen för de olika segmenten på den svenska
snusmarknaden, Swedish Match andel av respektive segment, och hur stora
segmenten i dag är av Snusbolagets försäljning jämfört med försäljningen ute
i de fysiska butikerna.

Bild: Swedish Match andel av den svenska snusmarknaden

De olika segmentens andel av den svenska snusmarknaden det andra kvartalet
2019, enligt Swedish Match som hänvisar till analysföretaget Nielsen, ligger
på ungefär 4 5procent för Lågpris, 36procent Premium 1, 15procent Premium 2
och 4procent All White. Premium 2 är ett segment som prismässigt ligger
mellan Lågpris och Premium 1. All White omfattar tobaksfria nikotinsnus.

Segmentens andelar hos Snusbolaget.se, som hittills inte ingår i Nielsens
siffror, skiljer sig påtagligt på vissa punkter. All White har 10procent,
Premium 2 har 25procent, Premium 1 har 20procent och Lågpris 45procent. Och
här ligger en viktig pusselbit i Gavin O´Dowds framåtblickar. Historiken
visar nämligen, menar han, att som Snusbolagets marknadsandelar ser ut i dag,
så kommer hela marknaden se ut om sex till 24 månader.

Hur påverkas då Swedish Match av att marknadsandelarna mellan de olika
snussegmenten kommer att skifta? Svaret står enligt Gavin O´Dowd att finna i
bolagets andelar i respektive segment där de två snabbast växande segmenten
är All White och Premium 2 medan Premium 1 och Lågpris visar på en betydligt
blygsammare utveckling.

"Andelsrörelserna i undersegmenten innebär att bolaget tappar i de mest
växande segmenten. Swedish Match förlorar marknadsandelar snabbt inom Premium
2 och kämpar med att behålla sin marknadsandel inom All White. Samtidigt har
bolaget en stark position i Premium 1 som är ett raskt krympande segment",
säger Gavin O´Dowd till Nyhetsbyrån Direkt.

Swedish Match andel av All White-segmentet är 25 procent. Andelen av Premium 2
ligger på drygt 70 procent, en minskning från 80 procent för ett år sedan och
från närmare 90 procent för två år sedan. Andelen av det krympande Premium
1-segmentet ligger på 94 procent.

Av det svenska lågprissegmentet, där konkurrensen mellan snusbolagen var
väldigt stor för några år sedan, har Swedish Match en andel på 33 procent.
Men segmentet har slutat växa och tobaksbolagen fokuserar i stället allt mer
på Premium 2 och All White.

Swedish Match har sedan länge uppmärksammat vilka snussegment som växer, och
väntas växa, snabbast. I en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i maj i år pekade
vd Lars Dahlgren på att högsta prioritet på den svenska marknaden var att öka
fokus inom All White och Premium 2.

"Vår väldigt tydliga ambition är att ta större andelar av tillväxten inom det
segmentet (All White, reds anm). Vi har väldigt mycket fokus på den frågan,
vi har väldigt bra produkter och vi har väldigt bra produktutveckling där",
sade vd:n då.

All White i Sverige är för Swedish Match likaställt med bolagets tobaksfria
nikotinprodukt Zyn. Inom Premium 2-segmentet har bolaget betydligt fler
varumärken. Segmentet föddes våren 2015 när Swedish Match lanserade
snusserien Xrange som i dag finns i åtta varianter. Utöver det har bolaget
bland annat snusserien One i tre varianter och Onyx i två varianter, där den
sistnämnda är ett tydligt tecken på Swedish Match satsning på segmentet då
Onyx ursprungligen var ett dyrare Premium 1-snus.

En gemensam nämnare för flertalet av Swedish Match Premium 2-produkter är att
bolaget återanvänder sina gamla beprövade varumärken. Premium 1-varumärkena
General, Göteborgs Rapé och Catch står bakom ett tvåsiffrigt antal olika
Premium 2-produkter så som General One och Rapé One.

"Om Premium 1 inte fanns skulle Swedish Match satsa mycket mer på Premium
2-produkterna. Nu är de splittrade i sin strategi, det är en svår sits att
befinna sig i för bolaget. Det är ett psykologiskt problem där det blir
väldigt svårt att fokusera på en produkt som kannibaliserar på en annan
produkt", säger Gavin O´Dowd.

Som argument för varför vissa snussegment väntas visa starkare tillväxt än
andra nämner han även den demografiska bilden som väntas ligga bakom att
trenderna accelererar.

"Premium 1, som har 36 procent av marknaden i de svenska butikerna, är starkt
beroende av äldre konsumenter. Hos Snusbolaget.se står Premie 1 för bara 20
procent. Vi kan se att Premium 2 redan är nästan 50 procent större än Premium
1 i de yngre målgrupperna och det är bara en tidsfråga innan vi ser samma
demografi ute i butikerna", säger Gavin O´Dowd.

Även andelen kvinnliga kunder är större hos Snusbolaget.se jämfört med hur det
ser ut på övriga marknaden, en målgrupp som allt mer upptäcker All
White-segmentet, menar han.

Från och med slutet av oktober kommer Snusbolaget.se ingå i Nielsens
försäljningssiffror och Swedish Match har omkring 20 procent lägre andel på
plattformen jämfört med Nielsens nuvarande beräkningsgrund.

Swedish Match snusverksamhet står för ungefär hälften av bolagets totala
omsättning och cirka 60 procent av rörelsevinsten. Bolagets svenska snusdel
är den enskilt klart största.

Swedish Match har tagit del av texten men valt att inte kommentera den.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.