Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-11-01

SOCIALA MEDIER: TAPPAR 10 MDR USD PGA APPLES ANNONSBLOCK - FT

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Iphone- och Mac-tillverkaren Apples beslut att införa en integritetsskyddande valbarhetsmodell för användare som ställer krav på godkännande för spårbarhet i sociala mediernas annonseringssyfte leder till förluster på nära 10 miljarder dollar under andra halvan av 2021, rapporterar Financial Times.

Facebook, Twitter, Youtube och Snapchats moderbolag Snap är de bolag som drabbats hårdast av Apples nya krav på medgivande från användarna, vars surfande tidigare kunnat följas av appägarna och ges mer precisa annonseringsförslag baserat på preferenser.

Apples integritetsskydd infördes i april och sedan dess har annonsförsäljningen drabbat samtliga stora sociala mediebolag, som tvingats se annonsörerna rikta om sina annonsköp. Bland annat mot Apples egen annonsaffär.

Uträkningen om 10 miljarder dollar kommer från annonseringsteknikbolaget Lotame, som hävdar att de stora sociala mediebolagens förlust ligger på 12 procent av intäkterna i annonseringen under tredje och fjärde kvartalet. Snap, vars aktie kraschade 27 procent när delårsrapporten för det tredje kvartalet presenterades nyligen och tappet stod klart, är hårdast drabbade i relativa termer. Anledningen är att bolaget är helt beroende av telefonanvändare. Facebook har dock förlorat mest i absoluta tal på grund av bolagets storlek.

Lotame förklarar tappet med att kostnaderna för annonser dubblats bara genom att det inte längre går att med enkla medel saluföra exempelvis mot explicit män respektive kvinnor. En kund, ett herrunderklädesmärke, måste nu i blindo dubbla budgeten för att nå lika många män som tidigare, eftersom ungefär hälften av de som nås av den anonymiserade kalsongreklamen kommer vara kvinnor.

Vinnare i relativa termer är Twitter, som historiskt inte har haft samma fokus på att följa användares mobilanvändningsmönster och i stället förlitar sig på kontext. Google som med sitt Android konkurrerar med Apple inom operativsystem för mobiler, och som inte har samma integritetsregler som Apple, lyfts också fram av Lotame som en potentiell vinnare när annonsörer försöker ducka regeländringarna.




Författare Direkt-SE