Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-15

SPEL: KONSUMENTVERKET FÅR ANSVAR FÖR MÅTTFULL MARKNADSFÖRING

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Spelinspektionen och Konsumentverket, som har
gemensamt ansvar för tillsynen av licenshavarnas marknadsföring sedan den nya
spellagen trädde i kraft vid årsskiftet, har enats om en uppdelning i
huvudsakliga ansvarsområden.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Frågan om måttfull marknadsföring, som har varit på tapeten på sistone, hamnar
under Konsumentverkets ansvar.

Konsumentverket får även det primära tillsynsansvaret för direktreklam vid
avstängning från spel, informationsskyldighet avseende ålder samt stödlinje,
och reklamprislotterier.

Spelinspektionens primära ansvarsområden inom tillsynen blir
informationsskyldighet om spel, bonuserbjudanden och sponsring.

I överenskommelsen mellan de båda myndigheterna formaliseras också formerna
för informationsutbyte och samråd.

"Den tydlighet vi uppnår med överenskommelsen gagnar tillsynen i och med att
vi försäkrar oss om att viktiga frågor inte hamnar mellan stolarna", säger
Spelinspektionens chef för den operativa avdelningen, Patrik Gustavsson.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.